0 تراز
559 بازدید
در بزرگان ایران از سوی (3,608 تراز)

درود

استاد خالقی مطلق شاهنامه پژوه برجسته ی کشورمان بر این باور است که کورش بزرگ همان کیخسرو شاهنامه می باشد . برای آشنایی بیشتر با دیدگاه ایشان نوشتار زیر پیوست گردیده است .

کیخسرو و کوروش - جلال خالقی مطلق

2 پاسخ

0 تراز
از سوی (301 تراز)
استاد فریدون جنیدی در نوشته ای کورش را با داراب در شاهنامه یکی می داند . نوشتار در مهرمیهن موجود است . آن را نگاهی بیندازید ...
0 تراز
از سوی (3,608 تراز)

آنگونه که شما دوست گرامی فرموده اید ، اگر هنگامه های پادشاهی در شاهنامه را در کنار دیگر داده های تاریخی بسنجیم به همین برآیند می رسیم که زمان پادشاهی کورش هخامنشی می باید برابر با زمان فرمانروایی همای و داراب در شاهنامه باشد . به شوند کمبود داده های تاریخی در خدای نامه و سپس شاهنامه پیرامون پادشاهی هخامنشیان و اشکانیان ، نام پادشاهان بگونه ی ریز به ریز نیامده و کمی کلی تر آورده شده است . استاد جنیدی بر این باور است که فرمانروایی داراب دربرگیرنده ی رویدادهای هنگام پادشاهی کوروش و کمبوجیه است که آن را هنگامه ی کورشیان می خواند و پادشاهی دارا را آغاز فرمانروایی داریوش یکم و فرزندانش بشمار می آورد .

به هر روی گروهی دیگر از پژوهندگان اینگونه سنجش ها را نمی پذیرند و باور دارند که رویدادهای تاریخی و هنگامه های فرمانروایی در شاهنامه به هم آمیخته شده است و با نام هایی دیگرگون آورده شده است . ازین روی خواندن و بررسی کردن دیدگاه های پژوهشگران گوناگون می تواند ما را در رسیدن به برآیندی روشنتر ، یاری رساند .

گفتمان های پیشنهادی

–1 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان اکتبر 29, 2018 در بزرگان ایران از سوی ایلقار آذراوغلو
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 10, 2019 در بزرگان ایران از سوی بردیا
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئن 6, 2019 در بزرگان ایران از سوی نما (15 تراز)
+1 تراز
0 پاسخ
...