+4 تراز
18,169 بازدید
آغاز گفتمان ژان 11, 2017 در نسکشناسی پارسیک سره از سوی (4,340 تراز)
ویراست در اوت 23, 2023 از سوی

از همه ی کسان سره‌گِرا خواهشمند ام هر کس واژه‌نامه-ای جدا منویسد و به‌آییم همه با هم یک واژه‌نامه ی بوندک بنویسیم و آن را به‌روز کنیم. شاید «واژه‌یاب» از ابولقاسم پرتَو تاکنون بزرگترین واژه‌نامه ی سره پارسیک بوده باشد بژ بدبختانه واژگان افزوده و ناتُلَنگ (ناضروری) و شاید بیگانه واژگان بیشناسنامه ی  پارسیک اندر آن بسیار است و به‌روز نمیشود. میخواهم این واژه‌نامه را با یاری همه به‌انجامانم هر گونه رای و پیشنهاده پدیرفته و بررسی خواهد شدن. دریغمندانه کسان سره‌گرا اندر جا میزنند. خواسته ام چند گام پیش رفتن.

برخ-ی از شایشان (امکانات) واژه‌نامه :

1- شایش یافتن واژگان نادرست پارسیک

2- شایش یافتن واژگان همتراز پارسیک واژگان بیگانه

3- شایش یافتن برخ-ی واژگان بیگانه که هنوز واژه ی همتراز درست را ندارند (با نشانه ی پرسش)

۴- شایش یابش ریشه ی برخ-ی از واژگان

برخ-ی از برابرواژگان را اندر این واژه‌نامه نیابید چون، هزوارش اند یا دساتیریک یا نادرست یا از ریشه ی بیگانه و یا هنوز با آنان آشنا نببوده ام.

                                           « تراستانش پروندگان »


«سره پارسیک واژه‌نامه» (تازه‌ترین ویرایش امرداد 1402)

                                         « دیگر پروندگان اندرباره ی پالایش زوان »

8 پاسخ

+4 تراز
پاسخ داده شده ژان 11, 2017 از سوی (3,595 تراز)

درود بر شما

کار نیکی در پیش گرفته اید . چون فرموده اید هرگونه پیشنهادی پذیرفتنی است من چند پیشنهاد می دهم :

1 - نیک است پس از پایان کار ، برآیند آن را در یک تارنما و با ساختاری همانند تارنمای واژه یاب یا بپارسی بگنجانید تا کاربران بتوانند واژگان را به آسانی جستجو کنند . یافتن واژگان در یک PDF دشوار است.

2 - بهتر است ، برابرهای پارسی را با دبیره ای همسان با واژگان بنویسید . گمان دارم خواننده را پسند نیاید که برابرها با دبیره ی لاتین باشد .

3 - اگر بتوانید در کنار هر برابر ، ریشه ی های نخستین آن را نیز نمایان سازید بسیار نیکوتر خواهد بود یا دستکم ریخت آن را در پهلوی یا اوستا بنگارید .

4 - نیک است نگاهی به تارنمای BEPARSI.COM داشته باشید . بررسی نمایید که اگر این تارنما می تواند یاری رسان شما باشد ، با سرپرست آن پیوند داشته باشید و کاررا یکی کنید تا خدایی نکرده کاری همسان (تکراری) انجام نشود .

5 - خانه سازی (جدول کشی) می تواند چینش بهتری به واژگان بدهد .

با آرزوی کامیابی برای شما

+1
دارای دیدگاه ژان 13, 2017 از سوی (4,340 تراز)
1- آری نیک است ببینیم اندر آینده چه خواهد شدن
2-نزدیک به یک سده است که نویسمان لاتین، نویسمان دویم ما شده است چه بخواهیم چه نخواهیم همانگونه که اندر چین و ژاپن شده است. برخ-ی واژگان و نویسگان را نتوان با این نویسمان نمایاندن (نمونه‌وار یا یِ مجهول) به هرگونه ناچار از بهره وری از نویسمان لاتین میشدم پس کار خویش را ساده کردم و تنها از یک نویسمان فرزام (مناسب => لاتین) بهره بردم. کار دانشیک همین است اگر بخواهیم به پسند این و آن کار کنیم به جای-ی نخواهیم رسیدن. همانگونه که پیشینیکان برای نوشتن روی سنگ از نویسمان-ی دیگر بهره بردندی ما نیز برای کاران دانشیک نیازمند ابزار یا نویسمان-ی بهتر و فرزام ایم.
3- درست است بژ من خواستم هر چه زودتر به پایان این واژه‌نامه برسم و آن را اندر دسترس همه برای یاریخواهی بنهم. چنین کاران-ی اگرچه بایا است بژ به دویم گامه بازنهاده ام. نخست گامه برابریابی و بوندک کردن واژه‌نامه است .
4- برای این پیشنهاد سپاسمند ام. دریغمندانه با دیدن سهمان روی پایگاهشان (تجربه=آزمون کردن) پی به دانششان بردم و میپندارم چندان برتری به دیگر کوششان سره‌گرایان تازه‌کار و کمدانش ندارند. از ایشان یاری خواستم.
خواجه(آقا) کزازی و جنیدی با همه استاد بودنشان نیز کارشناس پالایش زبان نیستند. تا آنجا که خواجه کزازی خستویید آماجش سره‌گرایی نیست.اگرچه میخستویم ایشان از بهترین یاریگران من توانند بودن. دریغمندانه کارشناس پالایش زبان نداریم. اگر چه کسان-ی مانند داریوش آشوری برای این کار فرزامی دارند.
5-کاران آرایشیک و ویرایش نازبانیک را به هر کس خواسته باشد می‌اَپَسپارم (میسپارم)
–1 تراز
پاسخ داده شده Mar 5, 2017 از سوی بی نام
با درود. استفاده از زبان نامأنوس موجب گریز مردم از این کوشش و نیز موجب ریشخند میشود. به گمان من، کار را از اندازه گذرانده اید.
0
دارای دیدگاه Mar 7, 2017 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در دسامبر 31, 2017 از سوی
هر زمان شما یا هر کس دیگر مانند من عشقتان به زبان پارسیک از همه بیشتر باشد و آگاه نیز باشید با جان و دل ناآشناترین  دگرگونیان را با سامه ی دانشیک و درست بودن خواهید پدیرفتن. اگر آسیب زبان را بدانید و ببینید هر کار-ی برای آسیبزدایی خواهید کردن. این همدردمندی با زبان آسیبناک است.
+4 تراز
پاسخ داده شده اکتبر 17, 2017 از سوی (128 تراز)
درود

امیدوارم این واژه نامه آنلاین پارسیگ که ساخته ام به کارتان آید:

 

http://pahlavi.surge.sh/#/
0 تراز
پاسخ داده شده دسامبر 9, 2018 از سوی شهریار آریابد

درود

در راستای هم افزایی گنجینه واژگان ناب پارسی ، افزون بر واژه های اوستایی ، پارسی کهن وپهلوی ، واژه های نوساخت نیز گردآوری و به دوست داران زبان ناب پارسی پیشکش می گردد.
http://cdn.persiangig.com/preview/tSS3KoHeH8/Parsi-Vajehnameh.pdf

0
دارای دیدگاه دسامبر 11, 2018 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در اوت 23, 2023 از سوی

واژگان-ی که با «آویژ» آمده اند چندان درست ننمایند. برای «خالص» سَرَه داریم. دم اندر افدم برابر با -ین است. «اندرین» نادرست است. «اندرسپاری» همتراز-ی درست نیست. «اوج» اندر سنسکریت با «ج» است. «بالست» برابر با صعود نیست. برای «تمرین» مَروَسش را داریم. «بناک» و «بندار» نادرست اند. «پیمند» نادرست است. «تُشت» برابر با خاموش است. «تلنبار» ناپارسیک است. دو واژه ی «تارنما» و «تارگاه» را نمیپسندم. خجش ؟ یا جخش؟. «خشترپات» نادرست است. «دپ» و «دپور» ناپارسیک اند. «دانستار» و «دوده» و «دودناک» و «داشتار» و «دورواک» نادرست اند. «دهشت» ناپارسیک است. «رایش» را به معنی مشاوره نمیپسندم. «ریختار» نادرست است. «روندگ» نادرست است. «رند» را به معنی سیاس چندان نمیپسندم. «رد» را به معنی مدبر نادرست میدانم. «زرپران» نادرست و بیگانه است. برای جغرافیا، گیتیشناسی را میپسندم. برای «ملکه» بامبیشن و شاهبانو را داریم. «فرازمند» نادرست است. «فراژکش؟» و «فراسپاری» و «فراروند» نادرست اند. برای «وزیر» پارسیک فرمدار را میپسندم. «کویاد» نادرست است. کنامستان درستتر نیست؟. «کوچ» ناپارسیک است. «کاریز» برابر با قنات است. «گافتن» را برای انفجار نمیپسندم. «گزینمان» درست است. «گماشتمان» نادرست است. برای «دایره» پرهون را داریم. «گردون» را برای سپهر نمیپسندم. «گجسته» درست است. «گهنبار» برای تاریخ نادرست است. «گئوشا» را برای شهرت نمیپسندم. «گریزش» برابر با قاچاق نیست. «مشیمن» و «مشیوار» نادرست اند. «منش» برابر با خلق نیست. «مرزیدن» و «میزد» برای آن همتراز نادرست اند. «ناهمسو» برابر-ی درست برای مخالف نیست. «نابین» نادرست است. «نوردش» برابر با سفر نیست. «نژندبار» را نمیپسندم. «والایش» برای تقدیر نادرست است. «ویسپرد» برای رئیسجمهور نادرست است. «ورزندگ» نادرست است. «وی اندر» نادرست است. «ویندن» برای تحصیل نادرست است. «ویچار» برابربا خبرنیست. به جای «ویچارش» بهتر است از تراگسیلاندن بهره بریم. «ویاپان» برابر با عشق نیست. «هوده، هده» برابر با حق است. «همسو» برابر با موافق نیست. «همستکان» برابر با اعراف است. برزخ شاید پارسیک بودن. برای «طلب» از افژولش بهره برم. ریشه ی این واژگان چیست ؟ ایزایش، بیرتا، برزارش، پادروند، دمنا، زیمن، شینت، فرهی ؟، گومه، گستهم، وس، ویدایش، هندات

+1 تراز
پاسخ داده شده دسامبر 16, 2018 از سوی شهریار آریابد
درود هم میهن
سپاس از اینکه مرا به کوشایی بیشتر و پژوهیدن استوار واداشتی و بر داشته هایم افزودی ، ولی برخی از واژه هایی را ناپاسیک خواندی  و با همه رسایی و دیرینگی  ناپذیرفتنی  بر شمردی که هم پارسی بودند و هم پذیرفتنی ، از اینرو شایسته می دانم برای روشنگری بخش های زیر را بنگارم .:
کنام = به چم جای ددان و جانوران درنده است که در شاهنامه فردوسی بزرگ آمده است : دریغ است که ایران ویران شود- کنام پلنگان و شیران شود ، بنابراین کنام واژه ای خوشتراش ، رسا و گویاست ، پس چه نیازی به پسوند " ستان " دارد؟
گردون =  به چم فلک  است و در سروده های سرایندگان پارسی به فراوانی دیده می شود.
منش = به چم خوی ، خلق و سرشت از نابترین واژگان پارسی است.
همستکان = در اوستای بازنگاری شادروان پورداوود و جلیل دوستخواه  به روشنی بجای برزخ بکار برده شده است .
ویچار = در کارنامه اردشیر پاپکان  بازنگاری بهرام فره وشی  به چم گزارش و خبر آمده است * اگر ویچارش و تراگسیلاندن را به داوری بگذاریم  کدامیک  پذیرفتنی و کدامیک نارسا خواهد بودذ؟
ریشه واژگانی که خواسته بودید:
بیرتا = بارو ، برج در زبان پهلوی و در نسک " تاریخ اشکانیان ، پارتیان و پهلویان باستان نوشته محمد جواد مشکور و مسعود رجب نیا"  و بر روی سکه مهرداد اشکانی ( میترادات بیرتا کرت = شهر برجدار مهرداد)
برزارش = خیرات در نسک اوستا
شینت = مسکن در نسک اوستا
هندات = قطعه در نسک اوستا و در نسک دین دبیره یا خط و الفبای اوستایی : نوشته هاشم رضی.
پادروند = خارق العاده  : روند برابر با عاده یا عادت و پیشوند پاد را بجای خارق گذاشته و این واژه و نیز فراروند را ساخته ام  
و.........
سپاس
0
دارای دیدگاه دسامبر 19, 2018 از سوی (4,340 تراز)
کنام برابر با لانه ی دد و چُمان است و کنامستان جای-ی پر از کنام و لانه یا همان باغ وحش است.
گردون یا گردونه اندر بنیاد برابر با ارابه است. برای فلک از سپهر بهره برم.
اگر منش از منیدن یا اندیشیدن باشد همتراز-ی درست برای خلق و سرشت نیست. واژه ی خوی برابر با عادت است
ریشه ی درست برزخ را ندانم شاید پارسیک باشد همستکان را برای اعراف به کار برم که با برزخ ناهمسان است.
واژه ی ویچار یا گزارش چند معنی دارد. اینجا مخابرات به معنی دورفرستی و گسیل کردن است و معنی اش مرزمند (محدود) به خبر نیست. چون گزارش یا ویچارش چند معنی دارد من از نیوِی برای خبر بهره برم.
واژه ی بیرتا هزوارش است به معنی دژ. واژه ی برج (=آبام) ریشه ی آریاییک دارد.
واژه ی شینت درست است. هنگام نیاز گونه ی درست آن را به کار خواهیم بردن.
واژگان تکه و پاره را داریم اندر هنگام نیاز شاید واژه ی هندات را نیز به کار بریم.
روند همتراز نزومان(دقیق) عادت نیست.
به واژه‌نامه ی پارسیک سره‌ام نگاه کنید
+2 تراز
پاسخ داده شده نوامبر 1, 2020 از سوی آشنا

سلام و خسته نباشید.

کار بسیار بزرگی رو آغاز کردید و بدون تردید به سرانجام رساندن آن همت استوار و پشتکار فراوان می طلبد. امیدوارم در این راه موفق باشید.
پیشنهاد می کنم جهت سهولت کار واژگان را به صورت Data Base داشته باشید. نرم افزار هایی مانند  Access در این زمینه بسیار دم دست و کاربردی اند.

0
دارای دیدگاه نوامبر 9, 2020 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در نوامبر 9, 2020 از سوی

پرونده ی xls این واژه‌نامه را پسیچانده ام (تهیه).

+2 تراز
پاسخ داده شده ژان 14, 2021 از سوی (2,031 تراز)
درود،

برای برخی واژه ها ستانگاه افزوده شده است مانند اجازه دادن – opâydan, ešta (lârik), ilaq (balucik. آیا میتوانید مانند همین نمونه، بنخان ها را برای همه واژه ها بیافزایید؟ چون گاهی برای پژوهش بیشتر، برابر واژه را در google جستجو می‌کنیم و پیوندی برای آن پیدا نمی کنیم، بژ اگر بنخان را داشته باشیم میدانیم که از چه راه های دیگری میتوانیم درباره آن واژه بیشتر پژوهش کنیم.
0
دارای دیدگاه ژان 15, 2021 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در ژان 15, 2021 از سوی
همان گونه که اندر پیشسخن این واژه‌نامه نوشته ام ستانشگاه واژگان نو یا ناآشنا بیشتر از نسک «واژه‌‌یاب» است. و برخ-ی دیگر از «واژه‌نامه ی پارسی سره» گروه گرداورندگان فرهنگستان زبان پارسی 1390 است. ستانشگاه دیگر فرهنگ بیست هزار است. ستانشگاه دیگر «فرهنگ واژگان گویشها ی ایران/ غلامرضا آذرلی» است و بنخان همه ی برابرواژگان نیمزوانان و زوانان نو ایرانیک (لاریک، کردیک، بلوچیک، ...) را که یاد کرده ام از این نسک است. و اگر از زوان بلخیک یا ختنیک یا آسیک بوده است بنخان آن را یاد کرده ام. ستانشگاه واژگان-ی را که از سه زوان پارتیک، میانیک پارسیک، سغدیک اند و بسیار اند، یاد نکرده ام. سه واژه‌نامه ی نابوندک این سه زوان را خود نوشته ام و پروندگان آنان را هر کس برای جویش واژگان بخواهد اندر دسترسش مینهم. برخ-ی دیگر از واژگان را که سازن-ی (ساختار) آشکار و آشنا دارند خود ساخته ام مانند nâcâmaِ  (نثر) که نادرست است و درستش pâdcâmaِ است.
+1 تراز
پاسخ داده شده فوریه 1, 2021 از سوی (2,031 تراز)
درود،

آیا میتوانید ریشه کارواژه ها را هم در ویرایش های سپسیک بیافزایید؟ نمونه وار اگر کارواژه پرهیختن برای کسی نا آشنا باشد، کمی سخت است که بتواند دریابد که ریشه پرهیختن، پرهیز است. یا اگر انجام این کار زمان بر است، آیا میتوانید یک شیوه نامه کوچک بنویسید و روش پیدا کردن ریشه ها را با پروا به آمیزش نویسگان پایانی روشنگری کنید؟ نمونه وار برای آمیزش نویسگان پایانی -ایختن: X+ixtan-> X+iz
0
دارای دیدگاه فوریه 2, 2021 از سوی (4,340 تراز)

Xvâham kušidan

0
دارای دیدگاه فوریه 9, 2021 از سوی (4,340 تراز)
https://www.jahanshiri.ir/pvc/fa/
0
دارای دیدگاه فوریه 17, 2021 از سوی (2,031 تراز)
درود،

چند نمونه را آزمودم. ریشگان درست بودند. با سپاس فراوان.

گفتمان های پیشنهادی

...