+1 تراز
617 بازدید
آغاز گفتمان فوریه 20, 2017 در پالایش زبان از سوی (3,595 تراز)
دوباره دسته بندی کردن می 14, 2021 از سوی

واژه ی بود - Bood در میان مردمان کرمان روان است و بکار می رود .ما می توانیم بجای بهره گیری از واژگان بیگانه ، از واژگانی که همچنان در میان تیره های ایرانی و گویش های ایرانی روان است بهره ببریم . نمونه هایی از کاربرد این واژه در گفتار کرمانیان :

1 - بفرما نان ، بودش مال خودت . ( تمامش مال خودت ).

2 - ماه بود شده است . ( ماه کامل شده است )

........................................

در پژوهش ها آمده است که نام "مهبود" نیز دارای دو بخش مه+بود می باشد که می باید بمعنی ماه کامل باشد .

می توانیم این واژه ی ساده و کوتاه را بجای واژگان بیگانه ی "تمام " و "کامل" در نوشتارمان بکاربریم.

3 پاسخ

+2 تراز
پاسخ داده شده فوریه 20, 2017 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در می 14, 2021 از سوی

ریشۀ واژه «بود» را ندانم و شاید پیوند-ی با بُوَندک دارده باشد. اندر واژه گزینی باید به ریشه و درست بودن آن بسیار پروا کردن. واژه‌گزینی نخست باید از زبانان نزدیک به پارسیک (چه کهن چه نو) باشد مانند میانیک پارسیک و پارتیک و بلوچیک و کردیک. از آنجا که واژگان اندر زبان کردیک بیشتر از پارسیک کوتاه شده اند (مانند زانین = دانستن، چاو= چشم) باید به کوتاه شدگی و دیگر اُفتگان (موارد) پروا کردن. سپس زبانان دورتر و ناهمسانتر مانند پشتو، آسیک، سغدیک، بلخیک، ختنیک، خوارزمیک را بجوییم. اگر واژه ی دلخواه را نیافتیم اندر نیمزبانان (گویش) به جویش خویش دنباله دهیم. پس از یافتن واژه باید ریشه ی آن را دانستن. و دیگر این که آن واژه تا چه اندازه دگرگون شده است و نگاره ی درست آن اندر پارسیک چگونه باید بودن. اگر باز هم چیز-ی نیافتیم به نزد اوستاییک و باستان پارسیک میرویم. و اگر اندر این دو زبان نبود اندر واپسین چاره؛ اندر زبان نیاکانمان سانسکریت واژه ی خویش را بجوییم. یک-ی از سامگان واژه‌گزینی، نبودن واژه همانند اندر زبان است. «بود» همانند با «بود» (گدرگ زمان بودن) است. با نخستین جویش برای (تمام و کامل) به واژگان سپوری (spuri) و بوندک میرسیم.

0 تراز
پاسخ داده شده Mar 29, 2017 از سوی (188 تراز)
درود برشما

بسیار سپاس گزارم. من بسیار به دنبال جایگزین برای این واژگان بودم.
0 تراز
پاسخ داده شده مارس 29, 2017 از سوی (3,595 تراز)

درود بر شما

با بررسی های بیشتر ، واژه ای را که در پیوند با واژه ی "بود" یافتم ، واژه ی "پود" است . این واژه معنی نزدیک به "بود" دارد .ریخت نوشتاری آن با "بود" بکسان است و دیگرگونی واج "پ" به "ب" نیز در زبان ما بسیار رخداده است .

بویژه آنکه در گفتار کرمانیان چنین شنیده ام :

پود نمی کند بروم برای یک لقمه نان این همه زحمت بکشم . ( نمی ارزد آن همه کار را بکنم .. پود را به جای ارزش و بصرفه بودن نیز بکار می برند و معنی آن نزدیک به همان" بود" = کامل بودن است . )

بهرروی نیازمند بررسی بیشتر است که اگر به برآیندی تازه دست یافتم آن را در همین جا خواهنم نگاشت .

گفتمان های پیشنهادی

...