+1 تراز
6,346 بازدید
آغاز گفتمان می 30, 2017 در زبانشناسی از سوی (128 تراز)
دوباره دسته بندی کردن سپتامبر 5, 2021 از سوی

آیا مطالعه ای انجام شده که نشان دهد کدام گویش های محلی (یا زبان های) ایرانی شباهت بیشتری به پهلوی دارند. به بیان دیگر اگر اردشیر ساسانی به ایران امروز بیاید کجاها زبان خود را آشناتر می یابد؟

12 پاسخ

+1 تراز
پاسخ داده شده می 30, 2017 از سوی بی نام

تا دریافت پاسخ های بیشتر از سوی کاربران پیشنهاد می شود جستار زیر را بنگرید :

وزوانیان هنوز به زبان پهلوی ساسانی سخن می گویند !

0
دارای دیدگاه می 30, 2017 از سوی (128 تراز)
بله این مقاله رو دیده بودم. شناخت گویش وزوانی جالبه. اما مسلما گویش نزدیک به پهلوی بیش از این یک تک گویش هستند و هدف این پرسش یک آشنایی جامع تر است.
0
دارای دیدگاه نوامبر 5, 2022 از سوی Amirhosein

گویش گزی .استان اصفهان شهر گز برخوار gazborkhar

0
دارای دیدگاه دسامبر 6, 2022 از سوی Amir

نزدیک ترین زبون به زبون پهلوی زبون گوشکونیه- هچ زبونی نیندقر جالب و قدیمی نهه!نین جو بوجم که وژگون و گوشکون و میمه و کومو تقریبا زبونشون مثل یا هه! (وزوانیان)دیگه چه صیغه ای هه؟؟؟درستش ابو وژگونیون.


گوشکون
چیکون
وژگون

+2 تراز
پاسخ داده شده ژوئن 3, 2017 از سوی ناصر قاسمی
بختیاری نیز، چون لری و لکی خویشاوندی با پهلوی ساسانی دارد. شوشتری نیز بی شباهت نیست، مثلآ اُما و اُشما در پهلوی که در لهجه شوشتری، اُما و شُما گفته میشوند.
0
دارای دیدگاه ژوئن 3, 2017 از سوی (128 تراز)
جالبه. آیا مقاله ای هست که این شباهت ها رو به طور سیستماتیک بررسی کرده باشد؟
+2 تراز
پاسخ داده شده ژوئن 4, 2017 از سوی (926 تراز)
بیشتر بزرگان زبان شناس، زبان کردی -به ویژه زبان گورانی که شماری آن را از زبان های کردی نمی دانند- بیشترین نزدیکی را با زبان پهلوی دارد.
0
دارای دیدگاه می 7, 2021 از سوی جمشید

گورانی یکی از گویشهای اصلی کوردی و ادامەی همان پهلویست شاعران زیادی که از قدیم به این گویش شعر گفتن علنا خودشون رو کورد دانستن،از جملە ترکەمیر و شاخوشین و الماس خان کنولەیی.


0
دارای دیدگاه Mar 11, 2023 از سوی علی

گورانی گویش نیست خودش یک زبان ست،ونزدیکترین زبان به زبان اوستایی ست،زبان لکی بیشترین شباهت وبه زبان پهلوی داره

+1 تراز
پاسخ داده شده ژوئن 18, 2017 از سوی (3,595 تراز)

گزارشی در همین باره در پایگاه خبرگزاری ایسنا آورده شده است :

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، از زنده بودن یکی از گویش‎های زبان پهلوی در روستای خوئین این استان خبر داد.

"مهرداد عسگریان"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه زنجان، افزود: حمداله مستوفی که یکی از مورخان قرن هشتم است در کتاب خود اعلام کرد که زبان غالب مردم زنجان پهلوی است و امروز نیز برخی بقایای این زبان در مناطق مختلف وجود دارد، به عنوان مثال تا نیم قرن پیش در یکی از روستاهای طارم به زبان پهلوی صحبت می‎کردند، ولی به مرور زبان این زبان فراموش شد.

وی افزود: گرچه در برخی از مناطق آذربایجان زبان پهلوی زنده مانده است، ولی در استان زنجان در روستای خوئین زبان با گویش خوئین‌دلی صحبت می‌کنند که بر اساس مطالعات زبان‌شناسان تایید شده است، این گویش از باقی‌مانده‎های زبان پهلوی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دلی در زبان ترکی به معنای زبان است و به معنای زبان خوئین است، ولی زبان‎شناسان آن را به نام علمی گویش خوئین‌دلی قبول کرده‌اند و پس از انجام تحقیقات مردم‌‎شناسی و زبان‎شناسی این گویش با شماره 166 در میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد.

وی اظهار کرد: این گویش مخلوطی از کلمات زبان‎های ترکی، انگلیسی، تاتی، گیلک، اسپانیایی و ... است و پژوهش‌گرانی مانند منوچهر ستوده و کسروی اعلام کرده‌اند که این گویش از بقایای زبان پهلوی است، البته روستای خوئین به صورت فصلی دارای سکنه است، ولی حدود 70 خانوار این روستا در روستای سفیدکمر که در مجاورت آن واقع شده است، ساکن هستند.

عسگریان تصریح کرد: ویژگی اصلی این گویش، زنده بودن آن است و از ساکنان این روستا که در روستای سفیدکمر ساکن هستند از یک کودک 2 ساله تا افراد سالخورده به این زبان صحبت می‌کنند و این روستا در شهرستان ایجرود استان زنجان بین شهر حلب و روستای خوئین قرار دارد.

وی یادآور شد: در گذشته‎های دور ساکنان یک روستا و شهر برای امن کردن محل زندگی خود قلعه‎هایی می‌ساختند که اگر روستا کوهستانی بود در قله کوه‌ها و در روستاهایی که در دشت‌های هموار بودند دور آبادی قلعه می‌ساختند در روستای خوئین استان زنجان نیز قلعه دژمند در زیر روستا ساخته شده است که شامل دالان‌ها، تونل و اتاقک‎هایی است که مردم روستا هنگام خطر به آنجا پناه می‌بردند.

این مقام مسئول اعلام کرد: حمام خوئین که هم‌اکنون در حال مرمت است، مسجد روستا که بر اساس اسناد موجود مربوط به دوره صفوی است و آسیاب‌ها از دیگر آثار باستانی این روستا است و همچنین بنای تاریخی میل خوئین که در ارتفاعات روستا قرار دارد و مربوط به قرن هفتم هجری است از بناهایی است که سالم مانده و برای عموم قابل بازدید است. علاوه بر آن باغات میوه این روستا که محصولات متعددی مانند گردو، گیلاس و ... دارد، از جاذبه‎های گردشگری این روستاست.

http://www.isna.ir/news/92032313563/

0 تراز
پاسخ داده شده Mar 27, 2019 از سوی لیا
لری
+2 تراز
پاسخ داده شده مارس 27, 2020 از سوی پاروک

بادرود 

بزرگواران همانگونه که از تاریخ چند هزار ساله بلوچ وبلوچستان در هر سه کشور ایران افغانستان و پاکستان هیچ صحبتی وگفته ای نیست به همانگونه هم از حفظ تمدن و فرهنگ هزاران ساله این مرزوبوم توسط قوم بلوچ در هیچ جایی سخن رانده نمیشود .وحتی محققین زبان باستان خصوصا زبان پهلوی دراین خطه جهت تحقیق زبان قدم رنجه نفرموده اند.
من تمام لغتنامه پهلوی دکتر فره وشی را در سه هفته مرور کردم وحداقل ۲۰تا۲۵درصد کلمات پهلوی (گاها باکمی تغییر بدلیل گذشت چندین صده ها)درحال حاضر درزبانمان موجود ودرحال استعمال می‌باشد.
خصوصا حروفی که درعربی نبوده وباحمله اعراب مثل تبدیل پ به ب .ولی ما هنوز با همان اصالت قدیم تلفظ میکنیم.مثلا آب که دراصل آپ است.وبسیاری کلمات دیگر
 
0
دارای دیدگاه Mar 23, 2023 از سوی فرهاد

آره درسته زبان بلوچی یکی از زبان‌های قدیمی ایران است اگر در مورد بلوچها جستجو کنید می‌بینید 

0 تراز
پاسخ داده شده می 12, 2020 از سوی حامد هیبت اللهی

کردی هورامی یا کردی کرمانشاهی

0 تراز
پاسخ داده شده اکتبر 18, 2021 از سوی ریکار

سلام!

بلی تحقیق و مطالعە ا نجام شدە بە این نتیجە رسیدە است کە زبان کوردی و لهجە بادینی نزدیکترین است بە پهلوی، لکن زبان بلوچی، و لهجەهای هورامی و زازاکی بە آویستا نزدیکترن
+1 تراز
پاسخ داده شده می 3, 2022 از سوی Nazan

زبان لری بیشترین شباهت رو با پارسی میانه و پارسی باستان داره

همچنین زبانهای کوردی و بلوچی
0
دارای دیدگاه اکتبر 26, 2022 از سوی ایرانی

درسته زبان لری بویر احمدی خیلی از واژه های فارسه میانه دران به کار برده شده 

0 تراز
پاسخ داده شده سپتامبر 21, 2023 از سوی آیدا

زبان لکی ولک قومی جدا و ثبت ملی شدست وهنوز مردمان به زبان پهلویی یا ساسانی که همان لکی هست سخن میگویند

0
دارای دیدگاه دسامبر 13, 2023 از سوی کیخسرو

درود.زبان لکی،همان زبان پهلویست.حالاچرا؟؟به سرزمینی که ازهنگمتانه تاتیسفون امتداد داشته و دارد،درروزگارساسانیان،پهله وبه زبان آنها پهلوی میگفته اند.پس ازساسانیان و باورودعربها،به آن فهله میگفته اند.حال،به اشعارباباطاهرعریان که به "لکی"سرایش شده اند،فهلویات میگویند!!اکنون هم بیشترمردمان استانهای لرستان وهمدان وکرمانشاه وایلام و استانهای مجاور درعراق،به گویش های نزدیک به هم این زبان، سخن میگویند.درسال۱۳۹۶،این زبان ثبت ملی شدو فرهنگ لغت و واژهای آن درچند جلد تالیف و انتشار داده شد.اکنون به پهله ،فیلی هم میگویند که اعراب به لکها"فیلی"میگویند.

0 تراز
پاسخ داده شده 27 فوریه 2024 از سوی رامان
زبان کردی با لهجەهایش دقیقا همان زبان پهلوی هستند
0 تراز
پاسخ داده شده 4 Mar 2024 از سوی فائزه
زبان نائینی همان زبان پهلوی ساسانی هست 

گفتمان های پیشنهادی

0 تراز
3 پاسخ
آغاز گفتمان سپتامبر 20, 2021 در واژه شناسی-ریشه شناسی از سوی کیارش حسن پور
+2 تراز
7 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 9, 2017 در زبانشناسی از سوی Hasan Rafiee
+2 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئیه 29, 2023 در نویسمان از سوی persic (468 تراز)
+2 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئیه 31, 2023 در زبانشناسی از سوی takug (2,031 تراز)
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان دسامبر 29, 2021 در واژه شناسی-ریشه شناسی از سوی آرشا (1,167 تراز)
...