0 تراز
1,765 بازدید
در پالایش زبان از سوی (4,351 تراز)
دوباره دسته بندی کردن از سوی

پسوند «-ین» به معنی ی ساخته شده از چیز-ی است و نشان دهنده واپسین زینه ی گواش نیز هست. چگونه پسوند -ین با -تر میتواند برابر بودن؟ یا باید گفتن نوتر یا نوترین. واژه ی نوین یک معنی بیشتر نمیدهد آن هم ساخته شده از نو. «نو» نیز نامواژه نیست بیک گواش است. پس این پسوند تنها باید با نامواژه آمدن مانند: آبین، آهنین، سفالین، پلاستیکین، چوبین، نفتین

2 پاسخ

0 تراز
از سوی
درود بر شما. برخلاف باور رایج، «نوین» ربطی به «نو» و پسوند «ین» ندارد. ریشهء این واژه را در كانال تلگرامی «ازویرایش» (@azvirayesh) آورده‌ام.
0
از سوی (164 تراز)

درود

سزاوارتر و زیبنده‌تر می‌شد اگر به‌جای دادن نشانی تلگرامی کانال خویش، همین‌جا پاسخ را می‌نوشتید، به‌سان دیگرانی که هر آن چیز که آموخته‌اند را با من و شما در میان گذاشته تا بهرمند شویم.
سپاس
0 تراز
از سوی (164 تراز)

درود

اگر هرآنچه برشمردید را درست انگاریم، پس هر واژه‌ای که با «ین» پایان می‌یابد باید اینگونه باشد! مانند: آیین: ساخته شده از آی، پایین: … از پای، نگین: ... از نگ، کمین: از کم، ببین: ... از بب، اوشین: ... از اوش و ماشین: ... از ماش و سرانجام، حمید معصومی‌نژاد: ... از رم!(پیشاپیش از برای آمیختن سخنم با اندکی شوخی، پوزش‌خواهم و امید دارم که پذیرفته گردد)

از شما برای آنچه همرسانی فرمودید سپاسگزارم. گه‌گاه در فرنامهای اینچنینی در اینجا و همه جا، گویندگان نشانی درست و درمانی برای راستی‌آزمایی گفته‌هایشان نمی‌آوردند ، از این روی ناگزیر، هر آنچه گفته‌اند دیدگاهی بیش انگاشته نخواهد شد، بیان دیدگاه هم که برای همگان آزاد است (خواه درست باشد یا نادرست).
[بزرگوار، از سخنان و کارهای ارزشمند شما در انجمن پیداست که دستی در کار دارید و بی‌پایه سخن نمی‌گویید. اما هر گردی گردو نیست و هر «ی و نون‌ی» هم پسوند]
پس خواهشمندم همچون همیشه‌ی خویش، بفرمایید آنچه فرمودید تنها دیدگاهی از سوی شماست یا دیگران نام‌آشنایی هم در این زمینه هستند که با شما همرای باشند.

سپاس
0
از سوی (4,351 تراز)

اگر پسوند «-ین» چمه-ای دیگر دارد و سازن واژه «نوین» را درست کند بگوید.

...