+2 تراز
3,343 بازدید
آغاز گفتمان ژوئیه 26, 2016 در گذشته ی ایران از سوی امین

با عرض سلام و درود خدمت نویسندگان چندی پیش بنده در حال تحقیق درباره منشور کوروش بزرگ بودم که به یک مطلب قبل تامل برخوردم و اون نوشته یک نویسنده بود که به استناد به منشور حقوق بشر کوروش که در آن کوروش خود را تایید شده ی خدای بابلی مردوک می داند او را بت پرست خوانده بود . بنده خود هیچ باوری به این عقیده ندارم و کوروش را ( ذولقرنین ) می دانم ولی از شما خواستارم که توضیحی و منبعی برای این موضوع به این جانب معرفی کنید تا در مواجهه با چنین افرادی بتوانم از این شخصیت بزرگ دفاع کنم . سپاس گذارم

2 پاسخ

+2 تراز
پاسخ داده شده ژوئیه 26, 2016 از سوی (3,595 تراز)

درود بر شما

در این باره می باید به چند نکته بژرفی اندیشید :

1 - ایرانیان هیچگاه بت پرست نبوده اند و حتی در گاه کهن و پیش از زرتشت نیز بت در ایران پرستیده نشده است .

2 - در پژوهش های تاریخی بویژه پژوهش پیرامون کردارهای بزرگان تاریخ ، بررسی دین و باورهای درونی آن کس از ارج و ارزش بالایی برخوردار نیست و ارزشمند رفتارها و کردارهای اوست و بنابراین در تاریخ از کورش نام نیکی مانده و رفتارهای نیکی در برابر مردمان داشته است و همین یک نکته برای بزرگ خواندن او بس است .

3 - مردوک نام خدای بابلیان بوده است و کورش بزرگ منشور خود را در بابل نگاشته است بنابراین می باید با نگرش و بر بنیاد آیین های بابلیان با آنها سخن می گفته و می نوشته است . در بابل نام خدا حال چه بت بوده باشد و چه خدای یگانه ، "مردوک" بوده است و بابلیان خدای را مردوک می خوانده اند و کورش نیز می بایست با زبان خود آنان با آنها سخن می گفت و بنابراین نمی توانست از اهورامزدا خدای ایران یاد کند . و اگر چنین می کرد بابلیان از او دور می شدند . باید بدانیم که کورش پیامبر نبوده است و خویشکاری دینی نداشته است و او یک فرمانروای دادگستر بوده است و برای فراخوانی مردمان به دین خود به بابل رهسپار نشده بود .

4 - آنگونه که از نوشتارهای گزنفون در کورش نامه و همچنین داستان ذوالقرنین در سوره ی کهف قرآن و کتاب دانیال نبی  پیداست، کورش یکتاپرست بوده و خداوند یگانه را ستایش می کرده است .

5 - امروزه برای پژوهشگران آشکار شده است که کورش بزرگ همان ذوالقرنین قرآن کریم است و ما می دانیم که در قران از ذوالقرنین بنیکی یاد شده است و بنابراین قرآن کریم هرگز از یک بت پرست ستایش نمی کند و این خود شوند (دلیل) بسیار بزرگی بر یکتاپرست بودن کورش بزرگ است .برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید کتاب "یگانگی شخصیت کورش و ذوالقرنین" نگارش محمدکاظم توانگر زمین را بنگرید . همچنین تفسیر علامه طباطبایی از قرآن و سوره کهف را بنگرید که بژرفی این یگانگی شخصیتی میان کورش و ذوالقرنین را روشن ساخته است .

................................

در پایان بدین برآیند می رسیم که کورش با همه ی آیین ها و باورها با آزرم رفتار کرده است و او در جایگاه یک فراخوان و پیامبر دینی نبوده است . ارزشمندترین سنجش در بررسی و شناخت کورش هخامنشی همانا رفتار و کردارهای شایسته و نیکوی اوست . حتی اگر کورش را یک بت پرست بخوانیم ، نمی توان از کارهای شایسته ی او چشم پوشید .

 

0
دارای دیدگاه ژوئیه 28, 2016 از سوی (926 تراز)
آری،می پندارم که کورش بزرگ و خردمند،زرتشتی بوده است.
0
دارای دیدگاه سپتامبر 30, 2021 از سوی امیر

درود.

در رابطه با نکاتی که بیان نمودید بیان چند نکته لازم است:
نکته اول شما غلط است چراکه وجود آیین مهر پرستی یا همان میترائیسم نشان‌دهنده این است که ایرانیان باستان آنچنان که شما فکر می‌کنید یکتا پرست نبوده اند اساسا چه دلیلی برای وجود دانیال نبی در ایرانیان باید وجود داشته باشد مگر کفر آن قوم! اگر ایرانیان باستان یکتا پرست بودند وجود پیامبر بین آنها عبث است!
نکته دوم شما در رابطه با نیکو خلق بودن کورش بزرگ درست است ولی این هرگز بیانگر این نیست که او یکتا پرست بوده یا بت پرست خیلی از کفار هستند که نیکو خلق هستند!
نکته سوم اگر کوروش را صاحب اقتدار و یکتا پرست بدانیم هیچ دلیلی برای ترس او از بابلیان وجود ندارد که بخواهد از ترس آنان اسم اهورامزدا را با مردوک معاوضه کند یا بهتر بگویم منشور کوروش آن طور که ما می گوییم منشور بشریت است نه بابلیان بنابراین کوروش باید اندیشه صحیح خودش را بیان می داشت هرچند به مزاج بابلیان خوش نیاید در حالی که او چنین نکرد!! کوروش در منشورش بیان کرده که سپاهی بزرگ به بابل رهسپار کرده به طوری که قدرت دردستانش بوده و مردمان خاشعانه به پای او بوسه می‌زدند؛ با این حال شما می گویید که او از مردوک نامبرده چون مجبور بوده! در جنگ ها حتی اگر خونی ریخته نشود فرهنگ ها بر آن کشورِ مغلوب روانه خواهند شد پس کوروش با آن عظمت حتما فرهنگ خودش و مردمانش را باید به آنها نشان می داد و حکم فرما میکرد چراکه شهر بابل دیگر از آن حکومت او بود نه اینکه بخواهد با دید مذاکره در منشور جاویدش از خدای بابلیان سخن بگوید!
همچنین در بند ۳۲تا۳۶ منشور کوروش کبیر می بینیم که کوروش بزرگ نسبت به تمام خدایان بابلیان سومریان و اَکد سر به زیر بوده و معابد آنان را آباد کرده است!!!
و این بطلان و بی اساس بودن حرف شما را ثابت می کند.
در رابطه با نکات بعدی شما باید بگویم که شخصی که یکتا پرست است از نظر عقیده و تفکر کاملا با بت پرستی و شرک مخالف است و هرگز نمی تواند در قالب ایجاد صمیمیت بین مردم بت پرستی را بپذیرد مگر نه این بود که پیامبر اسلام حتی زمانی که نبوتش برای مردم مورد پذیرش نبود، بت ها را اهانت می کرد و می شکست؟؛ پس اگر کوروش به عنوان ذوالقرنین قبول کنیم باید یکتا پرستی او را در همه جوانب بپذیریم در حالی که ستایش مردوک و دیگر خدایان و طلب شکوت او از خدایان در منشورش بیانگر این نکته است که او هرگز یکتا پرست نبوده و اینکه نمی تواند ذوالقرنین باشد ضمن اینکه لغتا ذوالقرنین به معنای شخصی است که دو شاخ بر سر دارد ولی کوروش شاخ بر سر نداشت!
0
دارای دیدگاه سپتامبر 30, 2021 از سوی (3,595 تراز)
درود بر شما
درباره ی همسانی کورش بزرگ و ذوالقرنین جستارهای زیر پیشنهاد می شود :
+1
دارای دیدگاه دسامبر 8, 2021 از سوی مرتضی

باسلام...در مورد بحث شما پیرامون جناب دانیال نبی...ایشان برای ابلاغ رسالت و هدایت به ایران نیامده اند...بلکه او به در خواست مدارای شاهنشاهی ایران با بنی اسراییل به در بار داریوش کبیر رفت و داریوش برای اثبات پیامبری دانیال او را با شیر ها آزمود...دانیال برای هدایت ایران به ایران نیامده بود...اما قطعا پیامبرانی برای هدایت ایرانیان فرستاده شده اند...امیرالمومنین در روایتی پیامبری را برای ایرانیان توصیف می کنند که به اشو زرتشت مشابه است...اما کوروش اگر مصداق ذوالقرنین نباشد چرا که خدایان اقوام را ستوده قطعا یکی از پادشاهان هخامنشی منطبق با ذوالقرنین است...یکی از معانی ذوالقرنین دارا بودن دو قرن حکومت است که منطبق بر دوران حکومت حدود دو سده ای هخامنشیان است...مثلا داریوش کبیر دقیقا دارای مسیر لشکر کشی مثل کورش و هم ذوالقرنین است...و هم هیچ کجا از خدایان سخنی نگفته و در تمام کتیبه هایش از کانال سوئز تا بیستون تنها از یک خدا نام برده و با نام خدا شروع کرده...اما این که ذوالقرنین یعنی شخص دو شاخ چنین نیست که یک دیو دو شاخ الگویی برای انسان معرفی شود این یک نام نمادین به معنی حاکم شرق و غرب است، زیرا اعراب زمین را بر روی شاخ گاو نری می دانستند که یک شاخش مشرق و شاخ دیگرش مغرب بود و این لقب را به پادشاهان باستانی خود میدادند...و خدا در قرآن ذوالقرنین حقیقی را توصیف کرده است...که غیر پادشاهان عرب است که غالباً مشرک بوده و فتوحاتی نداشته اند...و اما اسکندر که کاندید دیگر ذوالقرنین است که بسیار شراب مینوشید و برادر خوانده خود را در حال مستی کشت و در مصر با نام خدای خدایان تاجگذاری کرد و هرگز به سرزمین شمالی ایران قفقاز که معبر یأجوج و ماجوج بود نرسید و با اقوام شکست خورده چندان عادل نبود مثل کشتار مردم غزه باستان و آتش زدن شهر های ایران اما در روی سکه ها خود را با دو شاخ تصویر کرده است گویا بسیار دوست داشته که نشان دهد انسان نیست...حال خودتان بگویید ذوالقرنین کیست؟

0
دارای دیدگاه دسامبر 25, 2021 از سوی کسری نیکنام

کاملا با نظرات شما موافقم. اولا در ادیان میان رودان خدایان تقریبا با وظایف یکسان ولی چهره ها و نام های متفاوت بودن و اغلب میشود گفت که تمام تمدن های میانرودان از خدایان خودشون پیروی میکردن. نکته دوم اینکه مگر ایرانیان در زمان کوروش زرتشتی بودن که کوروش خودش اهورامزدا رو بپرسته؟ چرا بعد هخامنشیان یعنی اشکانیان بازم دین ایرانی ها اغلب و رسما میترائیسم بوده؟ من نمیام اینو رد کنم که کوروش اعتقاد به ازادی ادیان داشته ولی اینکه خودش اهورمزدا میپرستیده این دیگه هیچ منبع تاریخی بجز یک حرف گزنفون نداره و دقيقا  هم معلوم نیست کوروش در بابل چقدر تحت تاثیر اعتقادات اونجا قرار گرفته چون بابل و آکد بودن که نام کوروش رو جهانی کردن. بنظرم بزرگنمایی دینی در مورد کوروش کاملا عوام فریبی و این ذوالقرنین هیچ از ایات استنباط نمیشه که کوروش باشه اصلا کوروش کلاهی بر سر نداشته که دو تا شاخ روش باشن

+3 تراز
پاسخ داده شده Mar 27, 2017 از سوی (188 تراز)
من نیز پس از بررسی چند منبع به این نتیجه رسیدم که کورش به مردوک دیدگاهی مانند مردم بابل نداشته است. زیرا مردم بابل به چندین خدا اعتقاد داشته اند. همانند رومیان و یونانیان باستان. اما کورش در منشور خود تنها اسم از مردوک آورده. در حقیقت او می خواسته که مردم را به پرستش خدای یگانه دعوت کند. خدایی که تفاوت نمی کند نام او چیست. مردوک یا اهورامزدا یا هر چیز دیگری. مهم این است که آن خدا یگانه است.  در نگرش من کورش با تنها اسم آوردن از مردوک نه سایر خدایان بابلی، مردم بابل را به یگانه پرستی دعوت کرده و دلیل انتخاب مردوک این است که مردوک در میان بابلی ها به عنوان خدای خدایان شناخته می شده و بزرگترین خدای آنان بوده است.

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 7, 2016 در گذشته ی ایران از سوی مهدی زیدآبادی نژاد (3,595 تراز)
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 10, 2019 در بزرگان ایران از سوی بردیا
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئن 6, 2019 در بزرگان ایران از سوی نما (15 تراز)
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئیه 10, 2016 در گذشته ی ایران از سوی بی نام
–1 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان اکتبر 29, 2018 در بزرگان ایران از سوی ایلقار آذراوغلو
...