0 تراز
743 بازدید
در آیینها و جشنها از سوی (4,351 تراز)
ویراست در از سوی
اندر ایران روز از آغاز بامداد میاغازد نه از آغاز شب. چهارشنبه سوری آیین-ی ایرانیک است نه اربیک پس بهتر است اندر چهار شنبه بودن.

1 پاسخ

+1 تراز
از سوی (3,608 تراز)

فریدون جنیدی در این باره می نویسد :
ماجرای چهارشنبه‌سوری این است که گروهی در شهری مسلمان شدند و مطابق آیین خودشان در این پنج روز پایان سال، آغاز کردند به برپایی جشن و آتش روشن‌کردن. شحنه ‌یا کارگزاران خلیفه آمدند و از این کار جلوگیری کردند و گفتند: چرا شما هنوز جشن‌های دوران پیشین را می‌گیرید؟ و مردم گفتند: این جشن نیست بلکه سور است. پرسیدند، نام این سور چیست؟ چون شبِ چهارشنبه بود، پاسخ دادند که چهارشنبه سوری است. گفتند: اگر این چهارشنبه سوری است، پس چرا شما آتش روشن کرده‌اید؟ گفتند: چون هوا سرد است. گفتند: آتش را زیر پا بگیرید. و آنان از روی آتش پریدند. گفتند: به آتش دشنام دهید! و ایرانی که همواره آتش نیایش داشته و آتش را ستایش می‌کرده‌است، چطور به آتش دشنام دهد! حداکثر گفتند: “زردی من از تو، سرخی تو از من” که در واقع به سرخی آتش اشاره دارد. این داستان در آن سال در شب چهارشنبه اتفاق افتاد. سال دیگر که مردم می‌خواستند در زمان گهنبار آتش روشن کنند، مثلاً چون سه‌شنبه شده بود نتوانستند که روز آن را تغییر دهند، چون پارسال گفته بودند که چهارشنبه سوری است پس نمی‌شد و یک شب پس از آن، آتش روشن کردند و جشن  گرفتند و هم‌چنین سال به سال گهنبار عقب می‌افتاد. خاصیت آن این بود که از هفت روز که ‌یک هفته است، پنج بار این جشن‌ها در زمان گهنبار بود. پس در هر هفت سال، پنج سال، این آیین در گهنبار می‌افتاد. تا این‌که مردم عادت کردند که این جشن باید در شب چهارشنبه پایان سال باشد.»

0
از سوی

جشن چهارشنبه سوری از داستان گذر سیاوش از اتش بوده

نامادری سیاوش همسر کیکاووس به سیاوش تهمت میزند 
سیاوش عهد میکند تا از هفت دالان اتش عبور کند در صورت پاکی عبور کرده و در صورت ناپاکی در اتش میسوزد 
در روزی ک ظاهرا سه شنبه اخر سال بوده از دالان اتش به سلامت عبور کرده و دلیل بر پاکی سیاوش میشود کیکاووس به جشن پاکی سیاوش روز بعد ک چهارشنبه باشد را دستور میدهد کل کشور را سور بدهند و شادمانی کنند
چهارشنبه سوری هم برگرفته از این میباشد ک سه‌شنبه از اتش عبور میکنند ولی چهار شنبه سوری میگویند 

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
1 پاسخ
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان اوت 16, 2023 در آیینها و جشنها از سوی بی نام
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 18, 2018 در آیینها و جشنها از سوی بی نام
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژان 25, 2021 در پالایش زبان از سوی ВОСПУҲР (4,351 تراز)
...