مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

نامه ی میرزا کوچک خان جنگلی به مخالفانش

شجاعتش بي نظير بود و نفوذ کلام عجيبي داشت اين را در نامه هايش به مخالفان نشان داده بود . متن زير برگزيده اي از نامه هاي ميرزا کوچک خان به مخالفانش مي باشد :

1ـ «هنوز اطراف گيلان را قشون شاه پرست و اشخاص مستبد در محاصره و احاطه دارند قشون انگليسي از حدود گيلان خارج نشده و قضاياي عمده و حياتي ما و شما حل نشده است ؛با اين حال شما در رشت و انزلي به اختلاف بلکه منازعه شروع نموديد . هيچ انتظار آن را از دشمن نداشتيم چه رسد به شما که دوست هستيد...
من بيانات ...تمام زمامداران عاقل را که مي گويند هر ملتي بايد مقدرات خود را عهده دار شود عملي کرده و مي خواهم اجرا کنم. هر کسي که مداخله در امور داخلي ما کند او را مثل انگليس و نيکلا و درباريان مرتجع ايران مي دانيم . من آلت دست قوي تر از شما نشدم چه رسد به شماها ماها به شرافت زيسته ايم و ذي شرافت انقلاب را طي نموده ايم و به همين عقيده مي ميريم. اتکاء من و همراهانم به خداوند دادگري است که در بسياري از اين مهالک حفظم نموده است...»

2ـ «...ما از سلسله مجاهدين اسلام ؛يعني حضرت سيدالشهداء عليه السلام سرمشق مي گيريم؛چه اقتدار يزيد و دولت اموي کمتر از دولت تزار و جمعيت آن سرور نيز، بيش تر از اين جمعيت نبود و گر چه به ظاهر حضرت امام حسين عليه السلام مغلوب شد ولي نام نامي و اسم گرامي آن بزرگوار قلوب آزادي خواهان را هميشه به نور خود منور داشته است...بنده و همراهانم، شما و پيروانت در اين دو خط مخالف مي رويم. بايد ديد عقلاي عالم به جسد کشته ما مي خندند يا به فاتحين شما تحسين مي کنند؟»

3 ـ ...«مادامي که از حق و حقيقت منحرف نشويم و از اتحاد روبرنگردانيم و تغيير عقيده ندهيم خداوند نيز کمک خود را از ما دريغ نخواهد داشت. به جز خداوند به هيچ کس مستظهر نبوده اميد ياري ندارم و حتم دارم که توجهات کامله اش شامل و يار و معين ما خواهد بود. هيچ چيز در عزم آهنين و عقيده متين و استوارم رخنه پذير نيست . ما مثل سد آهنين هستيم تا هر اندازه که مي توانيم.»

پی نوشتها:

1ـ نامه به مديواني (نماينده شرکت خوشتاريا در رشت و انزلي که وقتي ارتش سرخ به ايران آمد امور سياسي برعهده او بود )
2ـ نامه به مير آقا عرباني
3ـ در پاسخ به نامه فرمانده قزاقخانه تهران

منابع :
1ـ ميرزا کوچک خان جنگلي ،عباس رمضاني ،انتشارات ترفند
2ـ ديدار با ابرار (ماه در محاق )غلامرضا گلي زواره ،شرکت چاپ و نشر بين الملل وابسته به انتشارات امير کبير
3ـ مجله حوزه ،ويژه ميرزا کوچک جنگلي
منبع: ماهنامه فرهنگي اجتماعي ديدار شماره 110

دیدگاه‌ها  

-2 # تهمینه 1395-05-15 13:43
کوچک جنگلی به جای اینکه از رضا شاه پشتیبانی کنه ادعای استقال طلبی داشت و از تجزیه طلبان بود
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML