شهربانو همسر ایرانی امام حسین

داده های تاریخی نشان میدهد که شهربانو دختر یزدگرد سوم پس از تازش اعراب به سرزمین ایران و به اسارت گرفتن بانوان دربار شاهنشاهی ایران به همسری امام حسین , امام سوم شیعیان رضایت میدهد و امام سجاد امام چهارم شیعیان نیز فرزند شهربانوی ایرانی است . نگاهی کوتاه می اندازیم به گزارش محمد بن جریر طبری در تاریخ نامدارش یعنی تاریخ طبری:

طبری چنین گزارش میدهد که : هنگامی که اسیران فارس را به مدینه آوردند عمر خواست زنان آنها را بفروشد علی بن ابی طالب امد و گفت : از پیامبر شنیدم که فرمود : بزرگ هر قومی را گرامی دارید.عمر گفت : آری من نیز این را از پیامبر شنیده بودم که فرمود بزرگ هر قومی را گرامی دارید حتی اگر مخالف شما باشند. علی (ع) گفت: پس شایسته باشد که آنها را آزاد نمایی. حاضران از مهاجرین وانصار همه گفتند : ما حق خویش را از اینها به تو بخشیدیم. حضرت علی فرمود: من نیز آنها را آزاد ساختم . در این حال عده ای از آنان (مهاجرین و انصار) به ازدواج با آنها اظهار تمایل نمودند. حضرت علی فرمود: این امر به اختیار خود آنها موکول است. پس دستور داد (مانند بانوان) انها را به پشت پرده ببرند. و ابتدا علی از آنها پرسید آیا به ازدواج مایلید؟ آنها سکوت اختیار کردند و چیزی نگفتند. علی گفت: این نشانه رضایت آنهاست. آنگاه حضرت خواستگاران را به شهربانو عرضه نمودند و شهربانو به دست خود به حسین بن علی اشاره نمود بار دوم نیز عرضه کردند بازهم شهربانو به آن جناب اشاره کرد. در این حال حذیقه خطبه عقد را ادا کرد و علی (ع) از نامش پرسید گفت: شاهزنان دختر کسرایم. فرمود: تو شهربانو هستی و خواهرت مروارید نام دارد. شهربانو به فارسی گفت :آری

اگر گزارش طبری و دیگر تاریخ نگاران را درست بپنداریم می توان نتیجه گرفت که امام حسین داماد ایرانیان و امام سجاد از فرزندان بانوان ایران زمین است !

گردآوری و پحش ویژه : مهرمیهن

دیدگاه‌ها  

+1 # مهرزاد 1390-12-15 21:05
برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا:
بی بی شهربانو نام آرامگاهی است در شهر ری. طبق کتیبه موجود در آن و باور مردم مقبره شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی و مادر امام چهارم شیعیان سجاد است.
پاسخ دادن
0 # یلدا 1402-06-23 09:14
واقعا در تاریخ طبری چنین چیزی وجود دارد ؟! صفحه چند ؟!جلد چند ؟!
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه