مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

رفتار شاه سیستان در برابر سپاه عرب

در کتاب حماسه ی کویر باستانی پاریزی آمده است :

در سیستان وضع برای عرب مساعد شد چنانکه :

شاه سیستان (که نامش گویا پرویز بوده است ) ، ایران بن رستم ابن آزاد خو بن بختیار و موبد موبدان را و بزرگان را پیش خواند ، و گفت : این کاری نیست که به روزی و سالی و به هزار بخواهد گذشت . و اندر کتابها پیداست ، و این دین و این روزگار تا زمان سالیان باشد ، و به کشتن و حرب ، این کار راست نیاید ، و کسی قضاء آسمانی نشاید گردانید ، تدبیر آن است که صلح کنیم . همه گفتند که صواب آید . پس رسول فرستاد که ما به حرب کردن عاجز نیستیم ، چه این ، شهر مردان و پهلوانان است ، اما با خدای تعالی حرب نتوان کرد . و شما سپاه خدایید . و ما را اندر کتابها درست است بیرون آمدن شما و آل محمد علیهم السلام . و این دولت دیر بباشد ، صواب صلح باشد تا این کشتن از هر دو گروه برخیزد . رسول پیغام بداد . ربیع ( بن زیاد حارثی، فرمانده ی سپاه عرب ) گفت از خرد چنین واجب کند که دهقان گوید ! و ما صلح ، دوست تر از حرب داریم ... و قرار داد برو که هر سال از سیستان هزار هزار درم بدهم خلیفه را ، و امسال هزار وصیف(غلام بچه ای که هنوز ریش در نیاورده) بخرم، و به دست هر یک جام زرین ، و بفرستم هدیه ، و عهدها بر این جمله بکردند ، و خط ها بدادند ...

باستانی این رفتارها را برای نگاه داشتن جاه و مقام می داند و اشاره می کند که اینگونه حاکمان برای از دست ندادن موقعیت خود، با دشمنان کنار می آمدند و کاری به منافع ملی و دفاع از کشور نداشته اند.

باستانی سپس ایراد می گیرد که کار شاه سیستان گونه ای از خیانت بوده است و او می بایست به جنگ تازیان می رفت . اما اگر از نگاهی دیگر بنگریم می بینیم که شاه سیستان در حالی که حکومت مرکزی از هم پاشیده و توان یاری گرفتن از این سو و آنسو برایش نمانده، چاره ای جز اینکار نداشته است و او با این کار از کشت و کشتار و خونریزی پیشگیری کرده است ، در حالی که اگر ایستادگی هم می کرد پس از چندی بی گمان شکست می خورد . او با این کار از درون شدن سپاه عرب به درون شهر پیشگیری کرد و با فرستادن پیشکش ها دست کم در آن هنگامه مانع از ویرانی شهر شد .

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه


سخنی از نامداران

محمدکاظم کاظمی

ما خودمان را با جامعه ایران، همزبان و هم کیش و هم دل و همراه می‌بینیم. ببینید که چقدر از هموطنان ما در جبهه جنگ تحمیلی شهید شده اند و همین الان هم در سوریه می‌جنگند، چند نفر از مهاجران با سختی ها و دشواری های زیاد، در سال‌های سخت، برای سازندگی و بازسازی کشور کار کردند. ما احساس می‌کنیم که جامعه ایران برای ما نزدیک ترین هستند، اگر از مهاجران افغان هم بپرسید که نزدیک ترین کشور به شما کدام است، می‌گویند ایران.

محمدکاظم کاظمی سراینده ی افغان

دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML