مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ابوریحان و غرور سلطان محمود غزنوی

روزي سلطان محمود غزنوي در باغ هزار درخت شهر غزنين بر بالاي كوشكي كه چهار در بود نشسته بود و جمعي از جمله ابوريحان در حضور او بودند، ناگاه رو به ابوريحان نمود و گفت: من از كدام يك از اين چهار در بيرون خواهيم رفت؟ نظر خود را بر كاغذي بنويس و در زير تشك من بگذار، ابوريحان كه از منجمان بزرگ بود و خوي سلطان محمود را مي‏دانست نگاهي به چهار در نمود و نظر خود را بر پاره‏اي كاغذ نوشت و زير تشك سلطان نهاد.
محمود گفت: نظرت را اعلام كردي؟ ابوريحان گفت: آري، آنگاه سلطان محمود دستور داد، بنا و بيل و كلنگ آوردند و بر ديواري كه جانب شرق كاخ بود دري بگشودند و سلطان از آن در بيرون رفت و گفت آن كاغذ پاره بياورند، چون نيك نظر كرد ديد ابوريحان بر روي آن نوشته است، كه: سلطان از اين چهار در بيرون نمي‏رود بلكه بر ديوار شرق دري بكند و از آن در بيرون شود!!!
محمود از ابوريحان سخت دلگير شد و دستور داد او را در قلعه غزنين شش ماه زنداني نمودند و بعدها از ابوريحان پرسيدند چگونه اين كار پيش‏بيني نمودي گفت: از غرور سلطان محمود دانستم كه از هيچكدام از درها بيرون نخواهد رفت.

گفتني هاي تاريخ - علي سپهري اردستاني

دیدگاه‌ها  

-2 # كريم 1391-02-13 00:03
جاي بسيار افسوس است كهدربين اهل قلم دروغگوهمنمايان ميشودسلطان مخمود غزنوني يك شهشاه عادل وشكسته نفسي بود كه در تاريخ جهان از ان نام برده شدهگفته اند كه محمودغزنوي كه هزاران غلام داشت ==عشقش چنان گرفت كه غلام غلام شد .تمامتخت وتاج پادشاهي رابه غلامي كه برايش شهامت وايماندار به ثبود داد واگذار ساخت .پس غرور از كجا شد
پاسخ دادن
+2 # امید 1399-06-04 21:36
متاسفم که نمی دونی سلطان محمود چه جانوری بوده. همینجوری یه چیزی شیندی. در رزالت سلطان محمود همین بس که شاهنامۀ فردوسی رو قبول نداشت.
پاسخ دادن
0 # مهدی 1401-12-14 20:29
سلطان محمود غزنوی سلطان بسیار علم دوست و فرهنگ دوستی بوده که 400 شاعر پارسی زبان تربیت کرده او به فرهنگ ایرانی خدمات بسیار بزرگی کرده و به شاعران و دانشمندان زیادی کمک کرده
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML