مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

امیر حسن عابدی پدر زبان پارسی در هند درگذشت

استاد امیر حسن عابدی «پدر زبان فارسی» در هند پس از عمری تلاش و خدمت به زبان فارسی روز چهارشنبه ۱۴/۲/۹۰ در سن ۹۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
به گزارش همزبانی، پروفسور سید امیر حسن عابدی، ادیب، نویسنده و مترجم، از چهره های فرهیخته و صاحب نام جامعه فرهنگی و ادبی هند بود. وی تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در هند و ایران گذراند و سال های متمادی به عنوان استاد در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دهلی به تدریس و پژوهش پرداخت. استاد در طول عمر پربار خود ضمن مطالعه و تحقیق در متون کهن ادب فارسی در همایش های جهانی که در ایران، لبنان، سوریه، افغانستان، ترکیه، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و عراق برگزار شده بود فعالانه شرکت نمود.
از استاد آثار متعددی به چاپ رسیده است که برخی از آنها عبارتند از: گلزار حال، مثنویات فانی کشمیری، سوز و گداز، منتخب اللطایف، تاریخ سلاطین صفویه، احوال و آثار کلیم کاشانی، تصوف در هند، دریای اسمار، تاج المآثر.
همچنین بیش از ۲۵۰ مقاله در زمینه‌های مختلف زبان و ادب فارسی در مجلات و نشریات داخلی و خارجی از وی به چاپ رسیده است. وی در طول عمر پربار خود همواره تلاش نمود که با قلم و قدم نگهبانی صادق و سخت کوش و دلسوز برای زبان و ادب فارسی باشد. بی مزد و مفت و عاشقانه به زبان فارسی عشق ورزید و بخاطر همین ویژگی ها در سال ۱۹۹۶ در سمینار بین المللی استادان زبان فارسی سراسر هند که در احمدآباد برگزار شد عنوان «پدر زبان فارسی » به وی اعطاء شد.
استاد عابدی برای خدمات ارزشمند خود جوایز ویژه ای را دریافت کرد. در سال ۱۹۷۲ جایزه ریاست جمهوری هند، در سال ۱۹۷۵ جایزه ساهیته کلا پریشاد را از دولت هند و در سال ۱۳۸۵ جایزه سعدی را از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو دریافت کرد و انجمن آثار و مفاخر ایران و غالب آکادمی هند برای ایشان برنامه بزرگداشت گرفته اند.
تشیع جنازه استاد در صبح روز پنج شنبه ۱۵/۲/۱۳۹۰  انجام شد و در این مراسم شخصیت های فرهنگی و اساتید دانشگاهی بویژه استادان زبان فارسی شرکت کردند. جناب آقای دهگاهی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و جناب آقای دکتر خواجه پیری مسئول مرکز میکروفیلم نور نیز در این مراسم شرکت کرد و به خانواده استاد و همچنین جامعه استادان زبان و ادبیات فارسی هند تسلیت گفت. خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در روزهای آینده مراسم و ویژه برنامه ای را به یادبود استاد برگزار خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML