مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

شهر سوخته در راه يونسكو

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پرونده محوطه باستانی شوش و شهر سوخته در سال 2014 در سی‌و‌هشتمین کمیته میراث جهانی به عنوان پرونده‌های تهیه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.
به گزارش مهر، مسعود علویان صدر گفت: به منظور بررسی فعالیت های صورت گرفته در شوش و همچنین آماده سازی این محوطه باستانی ارزشمند برای ثبت در فهرست جهانی به همراه مدیران ارشد معاونت میراث فرهنگی از نزدیک شاهد روند فعالیت در این محوطه بودیم.
وی با اشاره به اینکه مقدمات تهیه این پرونده تهیه شده، تصریح کرد: اقدامات مثبتی در راستای تهیه این پرونده جهانی صورت گرفته که باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.
علویان صدر افزود: پژوهش و خواناسازی محوطه باستانی شوش به دست باستان شناسان و متخصصان در حال انجام است و ما تلاش می کنیم تا این پرونده در طول زمان تعیین شده تهیه و به یونسکو معرفی شود.
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به وسعت محوطه باستانی شوش و تهیه پرونده ای با این حجم، باید زمان باقیمانده را غنیمت شمرده و با سرعت بیشتری به تکمیل پرونده پرداخت.
معاون میراث فرهنگی کشور افزود: شهر باستانی شوش از مراکز مهم تمدن قدیم و از معروفترین شهرهای باستانی دنیا، پایتخت مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بیش از دو هزار سال بوده‌است ضمن اینکه در این محوطه می توان آثار ادوار مختلف تا دوره قاجار را مشاهده کرد.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در سال های اخیر کارشناسان یونسکو با سخت گیری بیشتری پرونده‌ها را بررسی و ثبت می‌کنند به طوری که پرونده بسیاری از سایت های مهم کشورها به دلیل مداخله های ناهمگون یا مدیریت نامناسب مورد پذیرش قرار نگرفته است درواقع مستندات دقیق، تدوین فنی پرونده و آماده سازی اثر برای ارزیابی از اهمیت والایی برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML