چاقويی 6 هزار ساله در تپه ابهر پیدا شد

رييس اداره ميراث فرهنگي ابهر و خرمدره گفت:طي کاوش‌هاي باستان شناسي در قلعه تپه ابهر چاقويي با قدمت 6 هزار سال کشف شد.

«داوود آبيان» در گفتگو با ميراث آريا(chtn) افزود:قلعه تپه ابهر يکي از سايت‌هاي باستان شناسي مهم است که در بافت شهري ابهر قرار دارد، اين قلعه تپه در متون قديمي به دوره هخامنشيان نسبت داده شده است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه کاوش‌هاي باستان شناسي در اين تپه از تابستان امسال آغاز شده است تصريح کرد:در خياباني که از بالاي اين تپه مي‌گذشت، آثار ارزشمندي از دوره مفرغ کشف شد که قدمت اين آثار به سده چهارم قبل از ميلاد مي‌رسيد.

«آبيان» اظهار داشت:مواد معدني و آلي کشف شده در اين منطقه مي‌تواند چگونگي معيشت و ساير شئونات زندگي مردم ابهر در 6 هزار سال پيش را روشن کند.

رييس اداره ميراث فرهنگي ابهر و خرمدره يادآور شد:از مهمترين يافته‌هاي اين کاوش، کشف ظروف مرتبط با دوره يانيق بود، ظروف سفال خاکستري براق متمايل به تيره با نقوش کنده شده، اين ظروف در لايه‌هاي معماري اين منطقه کشف شده‌است.

اين مقام مسئول گفت:کشف اين آثار معماري، دوره يانيق را با جزيياتش روشن مي‌سازد و قدمت شهر ابهر را نيز به طور مستند بيان مي‌کند.

وي از ديگر يافته‌هاي اين کاوش به دورريزهاي خرچنگ اشاره کرد و افزود:اين يافته بيانگر اين است که مردم ابهر از خرچنگ به عنوان ماده غذايي استفاده مي‌کردند، همچنين دورريزهاي اين خرچنگ مي‌تواند در مطالعات گياه‌شناسي، محيط زيست و جانور شناسي مورد مطالعه و بررسي محققان قرار گيرد.

«آبيان» در ادامه کشف ابزارهاي استخواني را نيز از ديگر نتايج اين کاوش دانست و تصريح کرد:برخي از اين ابزارها به صورت خام هستند و برخي ديگر براي انجام کارهاي کنده‌کاري مورد پردازش قرار گرفته‌اند.

وي اضافه کرد:يک نمونه از اين ابزارها دسته يک تيغه مفرغي است که مي‌تواند دسته يک چاقو باشد، اين امر از آن جهت حائز اهميت است که قدمت ساخت چاقو در زنجان و ابهر را که هم‌اکنون نيز وجود دارد، مشخص مي‌کند.

اين مقام مسئول يادآور شد: دو نمونه پيکره حيواني نيز در اين فضاي کوچک که 2 *3 متر مربع است کشف شد.

«آبيان» تصريح کرد:در لايه‌هاي بالايي مفرغ يک نقاشي گچي متعلق به دوره متاخر نيز بدست آمد و همين امر موجب شد خيابان مورد کاوش مسدود شود تا کاوش‌ها با دقت بيشتري ادامه پيدا کند.

دیدگاه‌ها  

+3 # ali 1391-05-29 17:49
بد نمیشود عکس چاقوام میزاشتی
پاسخ دادن
+1 # ايراني06 1394-08-14 00:23
متاسفانه درظلع جنوبي قلعه كه ديوارهاي قلعه پابرجا بودبراثرساختوساز وخاك برداري تقريبا درحال محوشدن است
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه