مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

بنایی هخامنشی در نزدیکی پارسه پیدا شد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ کشفی تازه در حوزه باستان‌شناسی رخ داده‌است. هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا، بنایی را در نزدیکی تخت‌جمشید یافتند که در آن ردپای معماران و هنرمندان بابلی دیده می‌شود. بر همین اساس است که آن‌ها معتقدند این بنا احتمالا نیایشگاهی از دوره کوروش است.

به گزارش CHN تل آجری یکی از چندین محوطه و تپه باستانی اطراف تخت‌جمشید است. هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا که از چندسال قبل به منظور شناسایی شهر پارسه،‌ حفاری‌‌های باستان‌شناسی را در اطراف تخت‌جمشید آغاز کردند، از سه سال قبل حفاری در تل آجری را شروع کردند.

این هیات در تازه‌ترین کشفیات خود موفق به شناسایی یک معماری منحصر‌به فرد از دوره هخامنشیان شد. بنایی که گفته می‌شود احتمالا مذهبی بوده و به دست هنرمندان بابلی ساخته شده‌است.

کشف آجرهای لعابدار با نقش‌ حیوانات افسانه‌ای از جمله مهمترین یافته‌های باستان‌شناسی در این بناست. مقایسه آنچه یافت شده با آجرهای لعابدار دروازه معبد ایشتار در بابل،‌ شواهدی از نقش موشخوشو، نماد و سمبل خدای مردوک بدست آمد. نمادی که بعدها در هنر هخامنشی هرگز دیده نشد.

این بنا تا دوران داریوش اول هم وجود داشته اما گویا پس از داریوش،‌ شاهان هخامنشی به دلایل سیاسی این بنا را تعطیل و به مرورو زمان تخریب کردند. این موضوع البته هنوز اثبات نشده‌است.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML