گور اشکانی

مدیر مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران گفت: مجریان طرح خط فیبر نوری سمنان به فیروزکوه (گروه تخصصی سماوات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا) در بهمن ماه سال گذشته بدون هیچ گونه استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اقدام به خاکبرداری در جنوب عرصه تپه - قلعه باستانی «سیاده» فیروزکوه کردند، که به دنبال گزارش دفتر میراث فرهنگی شهرستان فیروزکوه و بازدید کارشناسان مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی تهران بلافاصله ادامه کار با نامه نگاری های انجام گرفته، متوقف شد.
وی افزود: اما متاسفانه مجریان طرح با آگاهی کامل از باستانی بودن مسیر طرح، از تعطیلات 13، 14و 15 خرداد ماه امسال استفاده کرده و کار خود را ادامه دادند که در خاکبرداری های مجدد نیز آثار تاریخی شامل گورهای سردابه ای به همراه قطعات زیادی سفال، استخوان و سایر مواد فرهنگی دیگر بدست آمده است.
محمدرضا نعمتی گفت: با این اقدام بخش هایی از این محوطه تخریب و در چند نقطه در مسیر کانال حفر شده حفاری های غیر مجازی برای دستیابی به اشیای تاریخی صورت گرفته است.
این باستان شناس افزود: براساس شواهد و مستندات به دست آمده از خاکبرداری های مذکور قدمت آثار مکشوفه متعلق به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی است.
نعمتی اظهار کرد: نمونه گورهای کشف شده در این محوطه قابل مقایسه با گورهای به دست آمده در کاوش های سال 1385 در محوطه ی «ولیران» دماوند هستند که هر یک از آنها دارای اشیای زیاد و با ارزشی بودند.
مدیر مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران افزود: این محوطه تاریخی 19 اسفند 1380 با شماره 4910 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.(ایسنا)

نوشتن دیدگاه


گزینش نام برای فرزند

نگاره های کمیاب و دیدنی