مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

شازند ، سرزمین چشمه های جوشان

شهرستان شازند با 2827 كيلومترمربع وسعت و جاذبه‌هاي متعدد طبيعي و تاريخي يکي از شهرستان‌هاي استان مرکزي به شمار مي‌آيد.
اين شهرستان خوش آب و هوا و سرسبزکه از شمال و شمال شرق به‌اراك، جنوب و جنوب غرب به بروجرد(استان لرستان) و از غرب به ملاير(استان همدان) محدود مي‌شود، يكي از قطب‌هاي گردشگري استان مركزي است.
قدمت شازند به دوران قاجاريه مي‌رسد و گويند دهي بوده که «ادريس‌آباد» نام داشت.
همزمان با عبور راه‌آهن سراسري از ‌اين ده و ساخت‌ايستگاه، که به علت مجاورت با کوهي (کوه شازند) که در کنار آن قرار داشت نام‌ اين ‌ايستگاه را شازند گذاشتند و بعد از تغيير نام مناطقي که در مجاورت‌ ايستگاه بود، ادريس‌آباد شازند خوانده شد و چون در مسير ‌ايستگاه راه‌آهن قرار داشت شهر و سپس مرکز شهرستاني به نام شازند شد.
‏* جاذبه‌هاي گردشگري‏
شازند همچنان که اشاره شد ازجاذبه‌هاي متعدد طبيعي و تاريخي برخوردار است که آشنايي هر چند مختصر با برخي از آنها خالي از لطف نيست.
* چشمه عمارت
اين چشمه يکي از سر چشمه‌هاي رودخانه شراء است که خود شاخه اصلي رودخانه قره چاي به شمارمي آيد. از آب اين چشمه زمين‌هاي کشاورزي روستاهاي عمارت، بازنه، هفته، قلعه پسيجان حصار و قلعه ديزيجان آبياري مي‌شود. حداکثر آبدهي اين چشمه در فروردين و حداقل آن در شهريور است.
در اطراف اين چشمه کوه‌هايي از جنس آهک اربيتولن دار برفگيري وجود دارد که چشمه عمارت در پاي اين کوه‌ها به صورت درياچه‌اي هويدا شده است و به طرف شمال جريان دارد. ‏
اين چشمه در کنار روستاي عمارت واقع شده و اطراف آن را خانه‌هاي مسکوني فرا گرفته است مسجد باب الحوائج(ع) عمارت بر روي يکي از چشمه‌هاي اين درياچه ساخته شده است و وجود چشمه در صحن مسجد زيبايي و جلوه ويژه‌اي به سرچشمه عمارت داده است.‏
‏راه دسترسي به اين چشمه ازاراک به دوراهي شازند و روستاي قدمگاه و بعد سرچشمه عمارت است.
‏‏*چشمه عباس آباد
چشمه عباس آباد در شرق شهر شازند در دامنه شمالي رشته کوه راسبند و در جنوب دشت شازند واقع است. ميزان آبدهي اين چشمه به طور متوسط 250 تا 300 ليتر در ثانيه است و ارتفاع آن از سطح دريا به 1900متر مي‌رسد. از آب اين چشمه روستاهاي عباس آباد و اکبرآباد و قسمتي از شازند براي کشاورزي و آشاميدن استفاده مي‌کنند.
راه دسترسي به چشمه عباس آباد که با توجه به نزديکي به شهر شازند مکان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت اهالي و مسافران به شمار مي‌آيد، از اراک - شازند - چشمه عباس آباد است.

* چشمه بلاغ حک
چشمه بلاغ حک در 7 کيلومتري شمال غرب شازند در دامنه جنوبي کوه راسبند در کنار کوه بلاغ واقع است. ميزان آبدهي اين چشمه به طور متوسط نزديک به 300 ليتر در ثانيه است که زمين‌هاي کشاورزي روستاهاي حک بالا، حک پايين و تحت محل را آبياري مي‌کند.
‏* چشمه پنجعلي
چشمه پنجعلي در دامنه کوه پنجعلي و نزديکي کوه قازک در شمال غرب شازند و در مسير جاده اصلي اراک - بروجرد قرار دارد.
اين چشمه با آبدهي متوسط 250 ليتر در ثانيه و تخليه سالانه 5/6 ميليون متر مکعب، از مکان‌هاي زيبا و ديدني شازند و استان مرکزي به‌شمار مي‌آيد.
دسترسي به اين چشمه از راه اصلي اراک - بروجرد امکان پذير است و در کنار آن بنايي زيبا و در مظهرش استخري زيبا ساخته شده است.
* چشمه اسکان
چشمه اسکان در فاصله 19 کيلومتري شمال - شمال غرب شهر شازند در دامنه کوه لجور در نزديکي روستاي اسکان واقع است.
اين چشمه با فاصله کمي در سمت شمال جاده اراک- بروجرد بين کوه لجور و رودخانه شراء قرار دارد و ميزان آبدهي آن به طور متوسط 200 ليتر در ثانيه است. چشمه اسکان در پاي کوه زيباي لجور و در کنار رودخانه سرسبز و پر آب شراء چشم انداز زيبايي بوجود آورده است لذا از مکان‌هاي زيبا و تفريحي شازند و استان مرکزي به شمار مي‌آيد.
‏‏* چشمه عنبرته
چشمه عنبرته در جنوب شرق دشت شازند در دامنه شمالي کوه چال خاتون در کنار روستاي عنبرته واقع است. اين چشمه با آبدهي متوسط 65 ليتر در ثانيه در نزديکي چشمه بزرگ عمارت قرار دارد. دسترسي به اين چشمه از طريق جاده‌اي از قدمگاه به طرف بازنه و از بازنه به تجره به عنبرته امکان پذير است. از آب اين چشمه اهالي عنبرته براي کشاورزي و آشاميدن استفاده مي‌کنند.
‏‏* چشمه قاقان
در گردنه قاقان چندين چشمه پرآب وجود دارد که مهمترين آنها چشمه قاقان است که در ارتفاع 2150 متري از سطح دريا قرار گرفته است.اين چشمه در دامنه شرقي کوه سرو قرار دارد و دسترسي به آن از طريق جاده‌اي که تجره را به قاقان از طريق گردنه قاقان وصل مي‌کند، امکان پذير است.کيفيت آب اين چشمه خوب است و براي کوهنوردان اهميت قابل توجهي دارد.‏
‏* چشمه دو خواهران
چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غرب رشته کوه راسبند (کوه دو خواهران )در ارتفاع 2360متري از سطح دريا قرار دارد. دسترسي به اين چشمه از طريق جاده آسفالت شازند - نور آباد امکان پذير است.
چشمه دو خواهران در بالاي روستاي دو خواهران قرار دارد و براي عامه مردم و اهالي روستا جنبه تقد س و زيارتي دارد.
کيفيت آب اين چشمه بسيار خوب است و زمين‌هاي کشاورزي روستاي دو خواهران را آبياري مي‌کند. در مسير اين چشمه تا روستاي دو خواهران درختان کهنسالي چون گردو، صنوبر و بيد به چشم مي‌خوردکه چشم انداز زيبايي به اين منطقه داده است.‏
در اين چشمه دو تونل به صورت غار وجود دارد.يک تونل که از آن آب چشمه بيرون مي‌زند وارتفاعش نزديک به 2 متر و عمقش حدود 8 متر است.در بالاي اين تونل، تونل ديگري وجود دارد که به طور متوسط 5/1 تا 2 متر ارتفاع و بيش از 10 متر عمق دارد. ‏
‏* چشمه سراب سورانه
اين چشمه در 7 کيلومتري جنوب شازند واقع است و آب آن با توجه به بارش باران و برف در بهار بسيار است.اما در فصل تابستان و کمبود بارندگي کم مي‌شود و گاهي نيز احتمال خشک شدنش وجود دارد.
فضاي سرسبز و کوهستاني بودن منطقه از جاذبه‌هاي ديدني اين چشمه است.
* آب معدني چپقلي شازند
اين چشمه در ارتفاعات رشته کوه زاگرس در ارتفاع 2400 متري از سطح دريا ودرفاصله 28 کيلومتري جنوب غرب شهرستان اراک و 20 کيلومتري شرق شازند واقع است.
آب چپقلي كه به «سنگ شكن طبيعي كليه» شهرت دارد، همچون پزشكي حاذق در معالجه بيماري‌هاي اسپاسم مجاري صفراوي، برخي بيماري‌هاي پوستي، نقرس، كليوي، سوءهاضمه و ورم‌هاي كبدي مؤثر است.
‏‏* چشمه كيخسرو‏
‏ اين سراب يا چشمه بزرگ در دشت كزاز و در دامنه كوه راسوند قرار دارد و با توجه به قرار داشتن در منطقه تاريخي، نام آن در منابع تاريخي منطقه آورده شده است.

* غار كيخسرو شازند‏
اين غار در 35 كيلومتري جنوب غرب اراك و در سمت غرب رود خانه شراء و در كوه شازند واقع است.
* غار سوله خونزا‏
‏ اين غار در كوه شمس آباد در جنوب شرق شهر شازند و در كنار روستاي شمس آباد در منطقه‌اي بسيار زيبا قرار گرفته است.

‏‏* امامزاده عبدالله(ع)‏
اين امامزاده در جنوب شهر شازند واقع و فاصله آن تا شهر شازند 7 کيلومتر است.
اين بقعه در دامنه سرسبز و در مجاورت يک چشمه سار طبيعي قرار دارد و به زبان محلي به اين موقعيت قبه چشمه مي‌گويند و بناي پيشين بقعه از خشت و گل بوده و بناي فعلي از آجر و آهن است. در درون ضريح مربع شکل زيارتگاه، قبر منور قرار گرفته است.

* امامزاده سهل بن علي(ع)‏
از ديگرجاذبه‌هاي گردشگري شازند امامزاده سهل بن علي(ع) در شهر آستانه است كه سه مقبره به نام‌هاي سهل بن علي(ع)، طالب بن علي(ع) و جعفر بن علي(ع)، از نوادگان حضرت علي(ع)، درآن قرار دارد و هر سال شمار بسياري از مردم ايران به ويژه اهالي استان مركزي به زيارت اين بزرگواران مي‌آيند.
ذكر سال 749‏‎ ‎روي سنگ مزارسهل بن علي(ع)، قديميترين تاريخ موجود از اين امامزاده است‏‎.‎

‏* امامزاده محمد حنفيه (ع)
اين امامزاده در توان دشت شازند قرار دارد.

* تپه باستاني گل زرد‏
اين تپه واقع در روستاي گل تپه و آثار آن مربوط به دوران ماد‌‌ها است.

* پيست اسكي پاكل ‏
پيست اسكي پاكل درگردنه روستاي پاكل در جنوب شهر شازند واقع است. اين پيست از شازند 20 و از اراك 55 كيلومتر فاصله دارد و در كنار جاده آسفالته شازند به هندو در قرار گرفته است.‏

‏* کارخانه قند شازند‏
‏ اين کارخانه در سال 1317 آغاز به کار کرد.
در آن زمان بدليل دور بودن محل کارخانه ازنقاط شهري، مسئولان اين کارخانه اقدام به ساخت شهرک در اطراف آن کردند که اينک برخي از اين خانه‌ها با فضاي دروني و تاريخي خود امکان تبديل به موزه را دارند.
ساختمان اين کارخانه که اکنون نيز در حال کار است با توجه به اين که قديمي‌ترين واحد صنعتي استان مرکزي است بدون شک قابليت تبديل به موزه صنعتي را دارد يا مي‌توان خانه‌هاي سازماني آن را تبديل به موزه کرد تا در کنار اين کارخانه زيبا گردشگران بتوانند با روند صنعتي شدن استان مرکزي آشنا شوند
نيروگاه حرارتي شازند, پتروشيمي اراک و پالايشگاه هفتم تير شازند از جمله واحد‌هاي صنعتي بزرگ اين منطقه است.

-------------------

بن مایه : روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML