+1 تراز
261 بازدید
در دیگر جستارها ... از سوی

به جای verb انگلیگ «کارواژه» را گفته میشود. واژه «کارواژه» از کار+واژه می آید. یعنی همراه با «کار» باشد. خب، اگر اینگونه باشد«بودن» «شدن» و همانند این، در گوهر، کاری انجام نمی گیرد.چرا باید به آنها «کارواژه» گفت؟ اگر «گهواژه»/ «گاهواژه» گفته شود، بهتر نیست. دیدگاه تان چیست؟

1 پاسخ

0 تراز
از سوی (4,357 تراز)

اگر گاه = زمان است، ما آن را اندر سره پارسیک اواز به چمه ی «جای» اندرورزانیم نه «زمان». کارواژه برابرواژه-ای کمابیش فرزام است مگر این که واژه-ای بهتر یافته ببود.

+1
از سوی
درود دوست ارجمند
در بالا تنها نشانه # و شماره ها بود و اندرنیافتنی.
در نشانی«مهرمیهن» پاسخ شما را دیدم و آن را نمی پسندم. «گاه»  سه چم دارد
1-هنگام،زمان،چون: « کنون گاهِ رفتن است»
2-کواش(قید) چونان: گاه می رود، گاه می ایستد»
3-پسوند: جا(مکان) چون: ورزشگاه ، شامگاه که به چم «زمان و هنگام» باشد
زینرو، وژگانی چون: گاهشناسی، گاهداد،گاهنامه، گاهنبار و دیگر همگی نشانه «زمان» استو
واژه «گاهواژه» بر همین بنیاد استوار است 
با ارج
0
از سوی (4,357 تراز)
ویراست در از سوی
اگر بخواهیم واژگان را اواز بر شالده ی واژه‌نامگان و چمگان گوناگون و پراکنده ی آنان اندر اینجا و آنجا و زوانان کهن و نو اندرورزاندن (استفاده)، پارسیک سره زوان-ی نیرومند و استوار یا خوداستوار و یا (ثابت) و بی‌ابهرش (نامتزلزل و بیتغییر) نخواهد ماندن و بودن.
برای همین نخست باییم برای واژه‌یابی و واژه‌سازی اندر سره پارسیک هند و داتا (قاعده و قانون) داردن و سپس بر شالده ی هندان کارمان را پیش ببریم. اگرنه آن زوان درست و درمان که خواهیم به دستمان نِه‌اید. همچونین سره پارسیک به اویاکرن ویژه ی خویش نیاز دارد که هنوز آماده و فراهم نیست.بژ پراکنده‌وار به برخ-ی از هندان آن پرداخته ام. با اویاکرن پرجداایینی (استثنا) و سست اکنونیک نتوان به پالایش زوان پرداختن.
یک-ی از هندان بسیار ارجمند اندر سره پارسیک نشکستن و کوتاه نکردن بیراین (بیدلیل) و ناخردمندیک (غیرمعقول) واژگان است (نمونه : زینرو، زین پس، ار (اگر))
واژه ی گواش یا کواش اندر واژه‌نامگان چمه ی «صفت و طرز و روش» را دارد و ندانم شما چگونه آن را به چمه ی «قید» اندرورزانده اید.

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان ژان 8, 2022 در زبانشناسی از سوی آرشا (1,167 تراز)
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان دسامبر 20, 2021 در واژه شناسی-ریشه شناسی از سوی آرشا (1,167 تراز)
+1 تراز
0 پاسخ
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئن 23, 2018 در پالایش زبان از سوی ВОСПУҲР (4,357 تراز)
...