+1 تراز
125 بازدید
در زبانشناسی از سوی (2,031 تراز)
ویراست در از سوی

بَسیاری از فْرَهیختگان اود استادان، از آغاز بنیاد نِهی دانشْنْگاه اود فْرَهنگستان اندر ایران، با گُهولاندن نویسمان اَرَبیگ پادْوَرزیدَه [مخالفت کرده] اْنْد. آنان پَهیکاردهَ اَنْد [ادعا کرده‌اند] که این کار، جدایی فْرَهنگیگ اود آموزِشْنیگ را خُواهَدْ آخانیدن [باعث خواهد شد] اود پیوند آوادَگان [نسل ها] آیندَه را، با آوادَگان گُدَرْدَگ خُواهَدْ گُسیختن. همچُنین، نمونَگانی را نیز ، برای این گُسیختَگی، آیاتیدَه اَنْدْ [ذکر کرده اند]، مانند کشور تُرکستان [ترکیه]. 


وارونَه این پَهیکارِشْنْ، توانیم کشوران پیشرَوَنْدَه اروپاییگ را برای نمونَه آیاتیدن [ذکر کنیم]. این کشوران پس از آغاز باززایی [رنسانس]، از سَدَه پانزدهم ترساییگان، نوشتگان اود هنر اود فرهنگ میانیگ سَدَگان را دور نیانداختند، بژ آنان را از زندگی هَرْروزَه خُویش (ویژَه وار، از هَمْویدَه نوآموزِشْنیگ [سیستم آموزش ابتدایی])، اوسْتَرْدَنْد [حذف کردند] اود این کار نِه تنها پیشرَوی دانِشْنیگ اود فْرَهَنگیگ آنان را نِپادیرانید [جلوگیری نکرد]، ایوَرْتْ [بلکه]، پیشرَوی آنان را اَیارانید [کمک کرد]. 


کشوران اروپاییگ، برای یَتاراندن [حفظ کردن] هنر اود فرهنگ میانیگ سَدَگان نیز، اندر دانِشْنگاهان خویش، دانِشنْکَدَگانی جدا ساختَه اَنْدْ اود هر کس تواند کارشْناسیها [به صورت تخصصی]، پس از فْرَزامانْدَن [تمام کردن] ۱۲ سال نوآموزی، اندرباره نوشتگان میانیگ سَدَگان، میژو [تاریخ] ی میانیگ سَدَگان، نگارگری [نقاشی] میانیگ سَدَگان، مِهرازی [معماری] میانیگ سَدَگان، اود دیگر پِژوهِشْنان، اندرباره میانیگ سَدَگان، پد دانِشْنْگاه رفتن. 


اندر کشوران اروپاییگ، آموختن زوان دُیُم اود سِیُمْ، تا سال دوازدهم، کَمیستیها [حداقل]، برای ۱ سال، ناگُزیرِشْنیگ [اجباری] است، بژ بیشتر کودکان اروپاییگ، زُوان انگلیگ را آموزند که زُوانی فراکشوریگ [بین اللملی] اود هنداوداروپاییگ است اود اَویاکَرَن اود واژگان آن، همانندی بسیاری با زُوانان مادریگ آنان دارد. نمونَه وار، بر شالده پیوند زیر، اندر ۲۰۱۷ ترساییگان، ۹۱٪ کودکان اروپاییگ، زُوان انگلیگ، ۱۵٪ زُوان فرانکیگ، ۱۱٪ زُوان آلمانیگ، ۹٪ زُوان اسپانیگ، اود ۲٪ زُوان روسیگ آموخته اند.


https://www.pewresearch.org/short-reads/2020/04/09/most-european-students-learn-english-in-school/


ما نیز باییم از همین شیوه پیرَوی کردن. باییم نوشتگان اود هنر اود فْرَهنگ میانیگ سَدَگانیگ خُویش را، از هَمْویدَه [سیستم] نوآموزِشْنیگ (۱۲ سال نَخُست)، اوسْتَرْدَنْ [حذف کنیم]. کودکان ما نِبایَنْد اندر ۱۲ سال نخست آموزِشْن، بیش از ۲ سال، چامگان سعدی اود حافظ اود زُوان اود نویسمان اَرَبیگ آموزَنْدْ. همچُنین، آموختن زُوان اَرَبیگ، اندر آن ۲ سال نیز، نِبایَد ناگُزیرِشْنیگ [اجباری] بودن. کودکان ما اندرباره گُزیدَن هر زُوانی که خواهَنْد آموختن، بایَند آزاد بودن. 


اگر کسی خُواهَدْ کارشْناسیها [به صورت تخصصی]، پس از فْرَزامانْدَن [تمام کردن] ۱۲ سال نوآموزی، زُوان اَرَبیگ آموختن یا اندرباره سعدی اود حافظ اود مولوی بیشتر پِژوهیدَن، تواند پد دانِشْنْگاه رفتن اود اندر دانِشْنْکده زُوان اَرَبیگ، یا دانِشْنْکده حافظ شناسی، یا دانِشْنْکده پِژوهِشْنان میانیگ سَدَگان، نام نوشتن.


پنج نَغزگ اندرباره کاستن آوان [مدت] آموزِشْن زُوان اَرَبیگ اود جایگزینی آن با زُوانان هووَرْزْ [کاربردی] مانند زوانان انگلیگ یا چینیگ، اندر سَدَه ۲۱ اُم:

 

۱. کاستن از هزینه کردن فراوان سالانه، برای دستمزد آموزگاران اَرَبیگ، اندر سراسر کشور، اود سرمایه گذاری آن هزینه، برای ساختن آموزشِنْگاه [مدرسه]، اندر نِسَنْگان بیبَهْرَه [مناطق محروم]


۲. بر شالده پیوندان زیر، بیشتر کشوران اَرَب زُوان، اندر میانیگ خُورایان اود آفریکا، زایانِشْنْ ناسَرَه اندرونیگ [تولید ناخالص داخلی] بسیار کمی دارند. تنها کشوری که زایانِشْنْ ناسَرَه اندرونیگ بالایی دارد، کشور اَرَبستان است، بژ نزدیگ ۴۰٪ از آن، بر بَرْهیزِشْن [استخراج] نفت استوار است. آموختن زُوان اَرَبیگ، چه سودی برای کودکان ما اندر آینده دارد؟ اندر گِهان [جهان] اکنونیگ، برای کودکان ما بَسیار سودمندتر است اگر پاچکَرْت [در عوض] زُوان اَرَبیگ، زُوانان انگلیگ یا چینیگ آموزند. 

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita


https://www.thenationalnews.com/business/economy/2022/09/08/saudi-economy-beats-estimates-with-122-q2-growth-on-higher-oil-prices/



۳. اَویاکَرَن اود واژگان اَرَبیگ، اود اَویاکَرَن اود واژگان زُوانان ایرانیگ، همانند نِه اَنْدْ. آمیختگی زُوان اَرَبیگ، با هر یک از زُوانان ایرانیگ، نه تنها آن زُوان را توانمند نِکردَه است، ایوَرْتْ [بلکه] از توانمندی دانِشْنیگ آن زُوان کاسته است. اگر خُواهیم اندر دانِشنْگاه، زمان خویش را، برای توانمند کردن زُوان پارسیگ، اندر برابر زُوان انگلیگ، گسارانْدن [صرف کنیم]، باییم از هزینه آموزِشْن زُوان اَرَبیگ کاستن اود بر هزینه واژه سازی برای زُوان پارسیگ افزودن.


۴. آمیختن زُوان اَرَبیگ، با زُوانان ایرانیگ، اِواز [فقط] کار چامَه سرایی را برای چامَه سرایان اود آهنگسازان ما آسانتر کرده است اود سودی برای فْرَهنگ ایرانیگ نِداردَه است، چون اگر فْرَهَنگ اود هنر مردم ایران باستان (نمونَه وار، فْرَهَنگ اود هنر ساسانیگ را)، با فْرَهَنگ اود هنر مردم ایران، همزمان با زیوِشْن سعدی اود حافظ اندر سَدَگان ۱۳ اود ۱۴ ترساییگان سنجیم نیز، نتوانیم پَهیکاردن [ادعا کنیم] که مردم ایران، اندر سدگان ۱۳ اود ۱۴ ترساییگان، فْرَهَنگیگیها اود هُنریگیها [از نظر فرهنگی و هنری] از مردم ایران، اندر زمان ساسانیگ بهتر بودَه اَنْدْ. وِژاریگیها [در حقیقت]، بهتر است اینگونه پَهیکاریم که اگر بدتر نِبودَه اَنْد، بهتر نیز نِبودَه اَنْدْ، چون از زمان ایران باستان، بسیار نگاره، اود تندیس، اود سازَه مهرازیگان [بنای معماری] پایسته است [باقی مانده است] که از سَدَگان ۱۳ اود ۱۴، نِپایسته است. همچنین بسیاری از پَندان اود اندرزان اود نَغْزَگان چامگان سده ۱۳ اود ۱۴ را توانیم اندر نِپیگان ایران باستان یافتن، نمونَه وار، اندر اوستا یا مینوگ خرد.


۵. تا زمانی که اندر ۱۲ سال نَخُست، بر آموزِشْن نویسمان اَرَبیگ، زُوان اَرَبیگ، اود چامَگان میانیگ سَدَگانیگ پَژوژیم [تاکید کنیم]، برای توانمند کردن زُوان پارسیگ اود واژه سازی پارسیگ برای دانِشْنان دیگر مانند هَنْگارِشْنْ [ریاضی]، نیادشْناسی [فیزیک]، آخْشیگْشْناسی [شیمی]، پزشکی، اود دیگر دانِشْنان، آب اندر هاون کوبانیم. بسیاری از مردم ایران اود فَرْزْ [حتی] کَسان فْرَهیخته، پد واژَگان فراموشْته شده ایرانیگ یا واژگان برساختَه شده خنْدَنْد، بژ هیچ کس پد واژگان اَرَبیگ نِخَنْدد، آیا رایَن [دلیل] آن، پژوژِشْن [تاکید] بیش از اندازه، بر زُوان اَرَبیگ، اندر آموزِشْنْگاهان [مدارس] نِست [نیست]؟


رای شما اندر باره آموزِشن زُوان اَرَبیگ اندر ۱۲ سال نَخُست چه است؟  آیا آموختن آن برای ما سودمند است یا زیانمند؟

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان ژان 10, 2022 در واژه شناسی-ریشه شناسی از سوی آرشا (1,167 تراز)
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 29, 2019 در زبان و گویش از سوی افسانه عبدی (51 تراز)
+3 تراز
1 پاسخ
+3 تراز
0 پاسخ
+3 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان اکتبر 29, 2023 در زبانشناسی از سوی فرزاد بتهایی
...