+4 تراز
3,332 بازدید
در زبانشناسی از سوی

با درود و ارج به شما خوانندگان گرامی، من مدتی است که هم در سایت ویرگول هم در اینجا به حساب های کاربری برخورد کرده ام که الفبای پارسیک را به نام خود خوانده‌اند،اگر شما نشانی از سازنده‌ی این خط دارید خواهشمندم در اختیار قرار دهید 

2 پاسخ

+2 تراز
از سوی (471 تراز)

با درود 

سازنده‌ی این الفبا بنده هستم.امرتان را بفرمایید. در خدمتم.
0
از سوی (471 تراز)

درود بر شما 


در مورد شماره ۲ تا ۷ به برگه الفبای اوستایی نوین که در همین سایت گذارده‌ام بروید دگرگونی های تازه را بسنجید ( آخرین دگرگونی فروردین ۱۴۰۲ است).
به پیوند زیر بروید:
........................‌...

در مورد چپ چین بودن:
بار اول من الفبایی سرهم شده از نویسه‌های خطهای کهن ایرانی که از چپ به راست نوشته شوند را ساختم اما مشکل عدم استقبال از آن و همچنین مشکل یونیکد و دور بودن از میراث کهن نوشتاریمان، کسی به آن رغبتی نشان نداد.(با اینکه از لحاظ فنی و نوشتاری الفبایی زیبا و عالی بود)
بار دوم هم الفبای اوستایی را چپ‌چین کردم که آن هم خوب از آب در نیامد و علتش هم اینست که نویسه‌های اوستا مناسب نوشتن از سمت چپ نیست هم نوشتنش سخت است و هم شکلشان در چپ نویسی، جذابیتش را از دست میدهد.
به شخصه با تجربه‌ای که از اجرای دو ایده‌ای که داشتم گرفتم چپ نویس کردن اوستا و ساخت الفبای تازه چپ‌چین (با بهره‌گیری از نویسه‌های کهن ایرانی ) را ایده خوبی نمیدانم و شخصا آنرا کنار گذارده‌ام.

اگر الفبای چپ‌چین بخواهیم بهتر است همان الفبای لاتین را با اندک اصلاحاتی به کار بببندیم 
و اگر الفبای اختصاصی راست‌چین اما بومی و کارامد میخواهیم همین پیشنهاد من (الفبای اوستایی نوین را بکار ببندیم که شمارگان ریاضی هم در آن از سمت راست و همسو با جریان نویسه های دیگر است استفاده کنیم) یا نسخه دیگری از خطهای پیشنهادی دیگران.


0
از سوی

سلام و وقت بخیر
شما سازنده خط پارسیک هستید؟
دوست عزیز یک فونت برای محصولات چاپی (مناسب کتاب، مجله ) گویا طراحی کرده بودید این فونت آماده شده؟ از کجا میتونم دانلود کنم؟  

0
از سوی (471 تراز)

درود بر شما

بله آنرا من ساختم اما چون استقبالی از آن نشد این پروژه را کنار گذاشتم.
(ایده خط پارسیگ بهره گیری از نویسه‌های خطهای کهن ایرانی، برای ساخت الفبایی که از چپ به راست نوشته شود بود)
آن فونت در زمان اولین ویرایش ساخته بودم اما با شکست پروژه تمام فایلها را از اینترنت حذف کردم و با کنار گذاشتن ایده خط پارسیگ، بجای آن بر روی نسخه خط «اوستایی نوین» متمرکز شدم که در همین انجمن در حال توسعه است و هر از گاهی آنرا بِروز میکنم به پیوند زیر بروید:


0
از سوی

سلامی دوباره
دوست گرامی شما بهترین و استاندارد ترین فونت رو برای فارسی ساخته بودید پیش از شما من دو الفبا از اوستایی که برای فارسی ساخته شده بود دیدم شخصی به نام فرشید این کار رو کرده بود کار بسیار زیبایی بود و کار شما از اون زیبا تر شده بود کاش دوباره اون فونت رو احیا کنید از اون زیباتر و کامل تر بعید میدونم ساخته بشه فونت استانداردی برای نوشتن بود 

0
از سوی (471 تراز)

درود آرش جان

نظر لطفتان است.
متاسفانه فونتهای کنونی اوستایی بجز فونت «noto Avestan» هیچ کدام استاندارد نیستند و بیشتر اسکن دستنویسهای کهن است که چندان جالب نیستند و نیاز به طراحی نو دارند.
من پیشتر کوشیدم چند فونت بروز برای آن بسازم اما چون تغیراتی در ویرایش جدید در نویسه‌های اوستایی نوین دادم نیاز است آن فونت ها را آپدیت کنم که شوربختانه این روزها وقت کافی برای آن ندارم اما تلاش میکنم آنها را دوباره آماده و احیا کنم.
0 تراز
از سوی (4,357 تراز)
ویراست در از سوی

نویسمان مانیگان نیز به نویسمان پهلویک برتری دارد آیا کس-ی برای آن افشارکدان (کیبورد، دکمه‌دان، ظرف کلیدها) ساخته است؟

[دکمه، کلید = افشرک یا افشارک یا چیز-ی که فشرده ببود]

0
از سوی (1,167 تراز)

بجای صفحه کلید میتوان کلیدبرگ را بهره گرفت.

+2
از سوی (471 تراز)
میشه برای دبیره‌ی مانیگ(مانوی) صفحه کلید ساخت. البته که این دبیره به دبیره‌ی پهلویک برتری بسیار بالایی داره اما بخاطر چسبان‌نویسی در نویسه‌ها مناسب زبانهای ایرانی چون فارسی نیست.
بهترین دبیره ساخت ایرانیان (یا دستکم به‌کار رفته توسط آنها) دبیره‌ی اوستا است که دقیقا بر مبنای ساختار زبانهای ایرانی پرداخته شده است.

+1
از سوی (471 تراز)
اگر شما و یا هرکس دیگر، برای اصلاح دبیره اوستایی ایده‌ای در مورد نویسه‌های مشکل دار و شباهت ‌دار به نویسگان دیگر ( مانند: گ / ی / ن / ای /س ) دارید خوشحال میشوم ایده تان را بدانم و در فونت لحاظ خواهم کرد.
میتوانید با دستخط خودتان روی کاغذ بکشید و در همین برگه، عکسش را بفرستید.
+2
از سوی (471 تراز)

کلید‌برگ بهتر از  افشارکدان است هرچند هنوز مانند صفحه‌کلید چم این وسیله را نمیرساند.

پیشنهاد خود من «کلیدواره» است.(هرچند در درست بودن ساختارش تردید دارم! )

+1
از سوی (4,357 تراز)
ویراست در از سوی
آنچه بر افشارکدان یا افشارکیخ (مجموعه-ای از افشارکان) است نه پژنگ (کلید از یونانیک) است نه گوک (دکمه از ترکیک). به واژه-ای نو نیاز داریم که شاید «افشارک» باشد.
پژنگ برای فلخم (قفل) است و گوک برای جامه. اگر چه افشارک تا اندازه-ای مانند گوک است. اینپدیژگ : گوکه = افشارک ؟
واژه ی «پژنگواره یا کلیدواره» هنگام-ی درست است که آن چیز کمابیش به پژنگ (نه افشارک) هممانند و آدوبنده باشد و نیز یک-ی باشد نه چند تا.
با این همه برای نوشتن میانیک پارسیک و پارتیک به افشارکدانان مانیگان و پهلویک نیازمند ایم.
پندارم بهتر است نویسگان (گ / ی / ن / ای /س ) تا اندازه-ای به‌ابُهرانید (تغییر) یا بزرگ و کوچک بکنید که با نویسه ی بنیادیکش ناهمسان نباشد. و یا نویسه-ای آشنا را با کمترین آبهرش از دیگر ایرانیک نویسمانان وام بگیرید.
اواز اَیاسش و یاداوری : زوان پارسیک نو «ای کوتاه» ندارد بیک «ای کشیده» دارد. بژ اندر پارسیک افغانیک درستانه مانده است.

گفتمان های پیشنهادی

+3 تراز
3 پاسخ
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان 29 Mar 2024 در هنر و ادب ایران از سوی معلم بازنشسته ۶۸ ساله
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 6, 2016 در فرهنگ ایران زمین از سوی ورجاوند (926 تراز)
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان 12 ژان 2024 در پالایش زبان از سوی ВОСПУҲР (4,357 تراز)
...